نسخه آزمایشی Windows 8 منتشر شد

روز چهارشنبه دهم اسفند، شرکت مایکروسافت طبق قولی که داده بود، نسخه آزمایشی سیستم عامل جدید Windows 8 را منتشر کرد. مایکروسافت بسیار سعی دارد از عنوان “آزمایشی” یا “Beta” استفاده نکند و به جای آن عبارت “نگاه اول مشتری” یا “Consumer Preview” را به کار می برد.

این نسخه آزمایشی را می توان به عنوان یک ارتقاء نسخه یا Upgrade بر روی سیستم های عامل فعلی Win 7, Vista و حتی سیستم عامل قدیمی Win XP نصب کرد. در نسخه Win 7، تمام تنظیمات بدون دخالت کاربر، به نسخه جدید منتقل می شود. ولی برای دو سیستم عامل Vista و XP برخی تنظیمات باید مجدداً صورت گیرد.

برنامه نصب Windows 8 دارای حجم 5 مگابایت است که می توان از سایت مایکروسافت دریافت کرد. پس از اجرای برنامه نصب، سازگاری سیستم عامل کاربر برای ارتقاء آن به Windows 8 کنترل می شود و در صورت تایید، دریافت و نصب نسخه آزمایشی جدید آغاز می شود. برای نسخه های 32 بیتی حدود 1.5 گیگابایت و برای نسخه های 64 بیتی حدود 1.9 گیگابایت داده باید دریافت شود. در 24 ساعت اول از زمان انتشار این نسخه ازمایشی، بیش از یک میلیون کاربر اقدام به دریافت و نصب آن کرده اند.

همچنین شرکت مایکروسافت همزمان با ارائه نسخه آزمایشی Windows 8 از “فروشگاه ویندوز” یا “Windows Store” نیز پرده برداری کرد. مانند شرکت های Apple و Google که هر یک دارای یک سایت رسمی برای عرضه و فروش برنامه های کاربردی (Application) برای دستگاه ها و سیستم های عامل خود هستند، اکنون مایکروسافت هم از طریق Windows Store اقدام به عرضه نرم افزارهای کاربردی برای Windows 8 خواهد کرد.

دسترسی به Windows Store فقط از طریق Windows 8 امکان پذیر خواهد بود و نرم افزارهای ارائه شده نیز فقط سازگار با این سیستم عامل جدید هستند. تا زمان عرضه رسمی Windows 8 به بازار، دسترسی و دریافت نرم افزار از Windows Store رایگان خواهد بود.

روز پنجشنبه 11 اسفند ماه هم شرکت مایکروسافت نسخه آزمایشی Windows Server 8 را منتشر کرد. در این سیستم عامل جدید، بسیاری از امکانات فعلی نظیر Virtualization, Multi – Machine Management و Application Hosting بهینه سازی شده اند. در Windows Server 8 نسخه 4.5 از فناوری NET Framework. به کار رفته و همچنین نرم افزار Web Server IIS ارتقاء نگارش یافته است. برای نصب نسخه آزمایشی Windows Server 8 به پردازشگر 1.4 گیگاهرتز  از نوع 64 بیتی نیاز است. این نسخه را می توان بر روی سیستم های عامل Server 2008 و Server 2008 R2 نصب کرد.

در حال حاضر، شرکت مایکروسافت تاریخ دقیقی برای انتشار نسخه اصلی و عرضه Windows 8 به بازار فروش تعیین و اعلام نکرده اند ولی پیش بینی می شود این سیستم عامل جدید در اواخر پاییز سال آینده (1391) همزمان با خریدهای آخر سال میلادی 2012 راهی بازار شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *