بررسی نظرسنجی شماره 8؛ انتخاب پسورد(Password)

در ادامه مجموعه نظرسنجی های شرکت مهندسی شبکه گستر در سال جاری، نظرسنجی شماره 8 با عنوان “انتخاب پسورد” (Password) در َبهمن ماه برگزار شد.
آمار به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد در عین حال که بسیاری از نکات ایمنی در ساخت، نگهداری و استفاده از پسوردها توسط کاربران رعایت می شود، ولی همچنان برخی عادات ناصحیح به خاطر آسان و راحت بودن، بطور گسترده در بین کاربران رواج دارد.
در ادامه می توانید آمار و نتایج به دست آمده از این نظرسنجی را مطالعه کنید.

تعداد شبکه و سایت های دارای پسورد
در مجموع بر روی چه تعداد شبکه و سایت از پسورد استفاده می کنید؟

طبق آمار به دست آمده از نتایج نظرسنجی، بیش از نیمی از کاربران بین یک الی 10 پسورد برای شبکه ها و سایت های مختلف دارند. نزدیک به 20 درصد از کاربران نیز دارای بیش از 30 پسورد  هستند. بدون اظهارنظر درباره میزان عملکرد موفق و موثر پسورد در حفط و کنترل دسترسی به اطلاعات، کاملاً مشخص است که استفاده از پسورد به امری عادی و اجتناب ناپذیر در بین کاربران تبدیل شده است.

نحوه انتخاب پسورد
پسوردهای خود را چطور انتخاب می کنید؟

آمار نشان می دهد که تنها یک چهارم از کاربران از پسوردهای کاملا متفاوت در محل های مختلف استفاده می کنند. یک سوم کاربران نیز احتمالا برای به خاطر سپردن آسان تر پسوردها، تنها تغییرات جزئی در پسوردهای مورد استفاده خود می دهند. مابقی کاربران نیز ناآگاهانه و یا برای راحتی، نکات ایمنی ساده و اولیه را در تعرف پسورد رعایت نکرده و کمی و بیش، از یک یا چند پسورد ثابت و تکراری استفاده می کنند.

 
نکات مهم در انتخاب پسورد
کدامیک از نکات زیر در انتخاب پسورد برای شما اهمیت دارد؟

برای اغلب کاربران، تنها به خاطر سپردن آسان پسورد و قوی بودن آن، دو عامل مهم در انتخاب پسورد است. عوامل دیگر در تعریف پسورد برای بسیاری از کاربران چندان اهمیت ندارند.


فواصل زمانی تغییر پسورد
در چه فاصله های زمانی، اقدام به تغییر پسورد خود می کنید؟

همانطور که قابل پیش بینی بود، تغییر مستمر پسورد یک عادت رایج بین کاربران نیست و تنها در صورت اجبار و ضرورت، اقدام به اینکار می کنند.

بیشترین عبارات مورد استفاده برای پسورد
تا به حال از کدامیک از عبارات زیر به عنوان پسورد استفاده کرده اید؟

آمار به دست آمده در این مورد بسیار امیدوار کننده است. بیش از 60 درصد کاربران از پسوردهای قابل حدس زدن و یا رایج استفاده نمی کنند. ولی هنوز بیش از یک چهارم کاربران، احتمالا به دلیل راحتی و به خاطر سپردن آسان، برای تعریف و ساخت پسورد از تاریخ تولد و نام اقوام خود استفاده می کنند.


ترکیب کاراکترهای پسورد
در تعریف پسوردهای خود از چه کاراکترهایی و با چه ترکیبی استفاده می کنید؟

نزدیک به سه چهارم کاربران از روش های تعریف و ساخت پسوردهای قوی آگاه هستند. یک سوم کاربران نیز همچنان به شیوه های قدیمی که استفاده از ترکیب حروف بزرگ و کوچک و یا کاراکترهای خاص، رایج و یا مجاز نبود، اقدام به تعریف و ساخت پسوردهای خود می کنند.

یادآوری پسورد
پسوردهای خود را چطور به یاد می آورید؟

بیشتر از 70 درصد کاربران، تنها روش مطمئن برای به یادآوری پسوردهای خود را حافظه شان می دانند. در این نظرسنجی، 12 درصد کاربران نیز به استفاده از روش های دیگر برای به یاد آوردن پسوردهای خود اشاره کرده اند که احتیاج به بررسی بیشتر برای آشنایی با این روش ها است.

پسوردتان را به دیگران هم می گویید…
آیا تا به حال پسورد خود را در اختیار دیگران هم گذاشته اید؟

بیش از 60 درصد کاربران از افشای پسوردهای خود به دیگران خودداری می کنند و آنها را حتی در اختیار دوستان و اقوام خود قرار نمی دهند. ولی 25 درصد از کاربران در مقابل همسر و دوستان خود تسلیم شده و حاضرند پسوردهای خود را در اختیار آنها بگذارند.

ضرورت امکانات Win7 برای مدیریت پسورد
در سیستم عامل Win7 امکانات جدیدی برای مدیریت پسوردها وجود دارد، مانند هشدار برای تغییر پسورد در بازه های زمانی خاص یا جلوگیری از استفاده از پسوردهای تکراری. آیا این امکانات را مفید می دانید؟

نزدیک به نیمی از کاربران از امکانات امنیتی در سیستم های عامل جدید استقبال می کنند. در حالیکه یک سوم کاربران نگاه تردیدآمیز به آنها دارند و یک چهارم کاربران نیز اصلاً علاقه ای به استفاده از امکانات امنیتی جدید ندارند.

 

پسورد روی گوشی
آیا بر روی گوشی خود از پسورد استفاده می کنید؟

بیش از نیمی از کاربران به اهمیت امنیت اطلاعات بر روی گوشی های همراه امروزی آگاه بوده و برای محافظت اطلاعات از پسورد استفاده می کنند. با فرهنگ سازی، آموزش عمومی و اطلاع رسانی می توان کاربران بیشتری را متوجه ضرورت امنیت اطلاعات بر روی این نوع دستگاه های جدید کرد.

پسورد عابر بانک را به دیگران هم گفتید…
آیا پسورد کارت های بانکی(عابر بانک) خود را در اختیار دیگران می گذارید؟

در این مورد نیز اغلب کاربران به اهمیت مخفی نگه داشتن پسورد خود آگاه هستند و بیش از 60 درصد آنان از افشا پسورد خود به دیگران خودداری می کنند. ولی یک سوم کاربران نیز بنا به ضرورت و یا اعتماد، پسورد کارت های بانکی خود را در اختیار اعضای خانواده می گذارند.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *