10 سال نفوذ به Nortel

روزنامه Wall Street Journal روز سه شنبه 25 بهمن گزارش داد که شرکت مخابراتی Nortel قربانی حمله ای بوده است که از سال 2000 آغاز شده بود. به گزارش این روزنامه، نفوذگران توانسته بودند با قرار دادن یک درب پشتی (Backdoor) مطمئن، هر زمان که اراده می کردند به شبکه این شرکت وارد شوند.
 
در سال 2004 یکی از کارشناسان این شرکت کانادایی متوجه ارسال غیرعادی یک سری اسناد به سروری در شانگهای چین از طریق کامپیوتر یکی از مدیران این شرکت می شود. این کارشناس که در آن زمان بررسی موضوع را برعهده داشت به روزنامه Wall Street Journal گفته است که از رمز دسترسی هفت مدیر اجرایی شرکت برای سرقت مقالات فنی، گزارشات تحقیق و توسعه، برنامه های تجاری، ایمیل کارکنان و اسناد دیگر، استفاده شده بود.

علیرغم اینکه در آن زمان این کارشناس به مدیریت این شرکت توصیه کرده بود که تمهیداتی برای امن تر کردن شبکه اندیشیده شود اما مدیران Nortel به این هشدار بی توجهی کرده و تنها به تغییر رمزهای سرقت شده بسنده کرده بودند. “مایک زافیروسکی” که در بین سال های 2005 تا 2009 مدیریت اجرایی Nortel را برعهده داشت به روزنامه Wall Street Journal گفته است که این موضوع از سوی پرسنل، چندان جدی گرفته نشده بود.

اکنون گفته می شود این نفوذ طولانی در فروپاشی Nortel که در سال 2009 اعلام ورشکستگی کرد و در نهایت بخش های مختلف تجاری خود را به فروش رساند تأثیرگذار بوده است. مخابرات یکی از اولین فناوری هایی بود که چین به دنبال گسترش آن رفت و شرکت های داخلی همچون Huawei را تا جایی بالا برد که اکنون با شرکت های بزرگی همچون Cisco رقابت می کند.

هرچند این نفوذ برای Nortel بسیار گران تمام شد اما می تواند درسی برای سایر شرکت ها و سازمان های بزرگ دیگر باشد تا خطر حملات سایبری را دست کم نگیرند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *