عدم دسترسی به Gmail

هفته گذشته ( 11-8 اسفند ) هزاران کاربر Gmail امکان دسترسی به نامه‎های خود و دیگر سرویس‎های Gmail را نداشتند. مشکل پیش آمده بیش از چهار روز ادامه داشت و در این مدت مسئولان Google سعی در برگرداندن اطلاعات، تنظیمات و نامه‎های این کاربران بصورت دستی از بایگانی‎های Tape داشتند.

این مشکل به علت یک نقص نرم‎افزاری در نسخه جدید سیستم بایگانی Gmail به وجود آمده و باعث شده بود تا هزاران کاربر، Gmail خود را خالی ببینند. تمام نامه‎های این کاربران از بین رفته و غیرقابل مشاهده و دسترسی بود. به گفته مسئولان Google، اشکال فنی باعث شده بود که چندین نسخه بایگانی در چند مرکز داده مختلف بطور همزمان حذف شوند. به همین دلیل، برای بازیابی نامه‎ها و دیگر اطلاعات کاربران، Google دست به دامان نسخه‎هایی شد که بر روی Tape تهیه می‎کند و باید بطور دستی از آنها استفاده کرد.

در ابتدا برآورد شده بود که حدود 150 هزار کاربر ( معادل08/0 درصد از کل کاربران Gmail ) دچار این مشکل شده‎اند. ولی برآوردهای بعدی نشان داد که این تعداد حدود 40 هزار نفر( یعنی معادل 02/0 درصد کاربران Gmail ) است.

اکنون پس از تقریباً یک هفته از زمان بروز این اشکال، تقریباً همه چیز به حالت عادی برگشته است. تنها ممکن است برخی کاربران، نامه‎های خود را که در چند ساعت قبل از بروز اشکال، دریافت و یا ارسال کرده‎اند، از دست داده باشند. همچنین تعدادی از کاربران پر مصرف Gmail که دارای حجم و تعداد زیادی نامه بوده‎اند، کماکان دسترسی کامل به تمام نامه‎های خود نداشته‎اند. شرکت Google امیدوار است که این موارد نیز به زودی برطرف شود.

پیش آمدن چنین مشکلی برای شرکتی نظیر Google واقعاً نادر و غیرطبیعی است ولی می‎تواند نشان دهنده دلایل نگرانی و بدبینی بعضی افراد و کارشناسان به “سرویس‎های ابری” (Cloud Services) باشد. بروز چنین اشکالات فنی و برطرف کردن آنها، خارج از کنترل و اختیار کاربران و سرویس گیرندگان خواهد بود و تنها باید به تعهد و مهارت شرکت سرویس دهنده امیدوار بود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *