بررسی نتایج نظرسنجی شماره 7؛ از چه ضدویروسی استفاده می کنید

در ادامه مجموعه نظرسنجی‏های شرکت مهندسی شبکه گستر در سال جاری، نظرسنجی شماره 7 با عنوان “از چه ضدویروسی استفاده می‏کنید؟” به مدت دو ماه در آبان و آذر برگزار شد.
به منظور دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق تر، نظرسنجی شماره 7 بطور جداگانه برای کاربران خانگی که از نسخه های خانگی ضدویروس ها استفاده می کنند و کاربران سازمانی که از نسخه های شبکه و تحت مدیریت استفاده می کنند، انجام شد. با این حال، نکته جالب توجه در این نظرسنجی، شباهت پاسخ های کاربران سازمانی و خانگی است. بطوریکه در پاسخگویی به اغلب سوالات، نظرات یکسانی را ابراز کرده اند و تنها در تعدادی از سئوال ها که عوامل و شرایط محیطی دخیل بوده اند، پاسخ های کاملاً متفاوت، مطرح کرده اند.
در ادامه می توانید نتایج به دست آمده از ین نظرسنجی را مطالعه کنید.

ضدویروس‏هایی که می‏شناسید
کدامیک از ضدویروس های زیر را می شناسید؟ حداقل نامش را شنیده اید ولی لزوماً از آن تابحال استفاده نکرده‎اید.

طبق آمار به دست آمده از نتایج این نظرسنجی، ضدویروس های Norton, McAfee, Kaspersky و Nod32 تقریباً در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر، برای اکثر کاربران سازمانی و خانگی نامی آشنا هستند. در عین حال ضدویروس های تازه واردی، نظیر Avira, Bitdefender و GDATA نیز هستند که توجه کاربران را به خود جلب کرده اند.

کاربران خانگی


کاربران شبکه

اقدامات پیشگیرانه برای امنیت کامپیوتر
آیا تابحال اقدامی برای امنیت کامپیوتر خود انجام داده اید (نصب ضدویروس، نصب اصلاحیه، تنظیم مرورگر، …)؟

نتایج به دست آمده نشان می دهد که بیشتر از 80 درصد کاربران به امنیت سیستم‎هایشان اهمیت می دهند و دائماً اقدامات لازم را انجام می دهند. با این حال، هنوز  20 درصد از کاربران به امنیت توجهی نداشته و یا تنها پس از بروز مشکل به دنبال رفع آن می روند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

نصب ضدویروس و اعمال تنظیمات
آیا می توانید یک نرم افزار ضدویروس را نصب کرده و تنظیمات لازم آن را انجام دهید؟

بین 60-50 درصد از کاربران بطور یقین قادر به نصب و انجام تنظیمات یک ضدویروس هستند و 30 درصد دیگر نیز این توانایی را در خود می بینند که ضدویروس را با تنظیمات پیش فرض و اولیه، نصب و اجرا کنند. تنها درصد اندکی از کاربران در انجام این کار، تردید دارند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

وقتی کامپیوتر شما کند می شود…
وقتی کامپیوتر شما کند می شود، اولین دلیلی که به فکرتان می رسد، چیست؟

آمار به دست آمده از نظرسنجی نشان می‏دهد که هنوز بیش از 50 درصد کاربران، ویروس را متهم اصلی در اغلب اتفاقات می دانند! سیستم عامل Windows هم در کنار ویروس ها، در جایگاه دوم متهمین قرار دارد.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

وقتی هشدارهای ضدویروس ظاهر می شوند…
وقتی هشدارهای ضدویروس بر روی صفحه ظاهر می شوند و یا ضدویروس شروع به انجام کاری می کند، احساس‏تان چیست؟

طبق آمار به دست آمده، 80-70 درصد کاربران نمایش پیام ها و هشدارهای ضدویروس را لازم می دانند و قبول دارند که اینکار برای امنیت بیشتر سیستم های آنها است. مابقی کاربران، نمایش هشدارهای ضدویروس را به نوعی مزاحمت و آزار دهنده می دانند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

اهمیت سهولت استفاده از ضدویروس
براساس تجربه و آگاهی شخصی شما، “راحتی استفاده” از یک ضدویروس چقدر مهم است؟

تقریباً 90 درصد کاربران ضدویروس، راحتی و سهولت استفاده را بسیار مهم و یا مهم می‏دانند. با این تفاوت که درصدی از کاربران سازمانی حاضر هستند در مقابل امکانات و قابلیت های بیشتر، کمی از راحتی کار با ضدویروس صرفنظر کنند. این حالت در بین کاربران خانگی بسیار اندک است.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

 

اهمیت سبک بودن ضدویروس
بر اساس تجربه شخصی شما، “سبک بودن” (عدم استفاده زیاد از منابع کامپیوتر) برای یک ضدویروس چقدر مهم است؟

بیش از 90 درصد کاربران ضدویروس، سبک بودن را بسیار مهم و یا مهم می‏دانند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

اهمیت امکانات جانبی ضدویروس
براساس تجربه شخصی شما، “داشتن امکانات جانبی (تهیه بایگانی، حذف مطمئن فایل ها، کنترل استفاده از اینترنت و …) ” برای یک ضدویروس چقدر مهم است؟

تقریباً 90 درصد کاربران ضدویروس، داشتن امکانات جانبی را بسیار مهم و یا مهم می‏دانند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

اهمیت تنظیمات ریز و درشت ضدویروس
براساس تجربه شخصی شما، “تنظیمات زیاد و ریز” (برای اختصاصی کردن نرم افزار) برای یک ضدویروس چقدر مهم است؟

در این سئوال با آنکه اکثریت مطلق مانند 3 سئوال قبلی (درباره راحتی، سبکی و امکانات ضدویروس) وجود ندارد و نظرات کاربران درباره اهمیت داشتن تنظیمات زیاد و ریز، بین گزینه های موجود، تقسیم شده است، ولی درصد تقسیم نظرات در هر دو بخش خانگی و سازمانی تقریباً یکسان است.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

اولین اقدام برای حل مشکل ضدویروس
اگر برای ضدویروس شما اشکال فنی پیش بیاید، برای رفع آن کدامیک از روش های زیر را اول از همه انتخاب می کنید؟

طبق آمار به دست آمده از نتایج این نظرسنجی، بیشتر از 40 درصد کاربران سازمانی اولین روشی که برای حل مشکل نرم افزار ضدویروس خود انتخاب می کنند، تماس با بخش پشتیبانی است. یک سوم کاربران سازمانی نیز، ابتدا از کتاب راهنما و سایت استفاده می کنند.
این درحالیست که در بین کاربران خانگی این آمار کاملاً برعکس است. 40 درصد کاربران خانگی برای حل مشکل ضدویروس خود، ابتدا به کتاب راهنما و سایت مراجعه می کنند. استفاده از تالارهای گفتگو در بین کاربران خانگی، دومین روش برای حل مشکل ضدویروس است.
روش های دیگر مانند ایمیل، چت و مراجعه حضوری روش های بعدی برای دریافت پشتیبانی است و تقریباً در هر دو بخش خانگی و سازمانی به یک میزان هستند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

کم اهمیت ترین روش پشتیبانی
نداشتن کدامیک از روش های پشتیبانی ضدویروس برای شما مهم نیست و اگر هم وجود داشته باشد، استفاده نمی کنید؟

مراجعه حضوری، تالارهای گفتگو و چت، به ترتیب سه روشی هستند که کاربران علاقه چندانی به استفاده از آنها ندارند. در مقابل، کتاب راهنما، دسترسی تلفنی و ایمیل، از روش هایی هستند که کاربران انتظار دارند که برای پشتیبانی در اختیارشان قرار گیرد.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

تهیه ضدویروس به ازای پرداخت پول
آیا برای ضدویروسی که اکنون روی کامپیوتر شما نصب است، پول پرداخت شده است؟

همانطوری که در نمودارهای زیر نیز به خوبی قابل مشاهده است، یکی از تفاوت‏های اصلی بین کاربران سازمانی و خانگی در این سوال مشخص شده است. در حالیکه بیش از 70 درصد کاربران سازمانی برای تهیه ضدویروس خود پول پرداخت کرده‏اند، این رقم برای کاربران خانگی تنها به 30 درصد می‏رسد.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

ضدویروس معتبر و اصلی
آیا ضدویروسی که اکنون روی کامپیوتر شما نصب است، دارای لیسانس معتبر و اصلی است؟

در این سوال نیز مانند سوال قبلی، تفاوت آشکاری بین کاربران خانگی و سازمانی وجود دارد. کاربران خانگی بسیار کمتر از کاربران سازمانی از ضدویروس معتبر و دارای لیسانس استفاده می کنند. در حالیکه ضدویروس بیش از چهار پنجم کاربران سازمانی، معتبر و اصلی است، اما تقریباً نیمی از کاربران خانگی یا از ضدویروس معتبر استفاده نمی‏کنند و یا از وضعیت ضدویروس مصرفی‏شان اطلاع چندانی ندارند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

دلیل انتخاب ضدویروس فعلی
دلیل انتخاب ضدویروسی که اکنون بر روی کامپیوتر شما نصب است، چه بوده است؟

اگرچه طبق آمار و نتایج به دست آمده، هر دو بخش از کاربران سازمانی و خانگی، با بیش از یک دوم آرا، انتخاب اگاهانه خود را دلیل اصلی استفاده از نرم‏افزار ضدویروس فعلی خود دانسته اند، اما برای 50 درصد مابقی، در بین کاربران خانگی، توصیه دوستان و در بین کاربران سازمانی، اجبار به استفاده از یک ضدویروس خاص، بیشترین آرا را به خود اختصاص داده است.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

به روز رسانی بانک های اطلاعاتی
آیا به روز (update) شدن بانک اطلاعاتی ضدویروس خود را کنترل می کنید؟ به روز شدن برای تشخیص ویروس های جدید.

طبق آمار، تقریباً نزدیک به چهارم پنجم کاربران سازمانی، دائماً به روز بـودن بـانک های اطلاعاتی ضدویروس خـود را کنتـرل می کنند. این میزان با اختلاف اندکی در بین کاربران خـانگی نیز صدق می کند. ولـی درصد کاربـران خـانگی که گهگاه کنتـرل بانک های اطلاعاتی ضدویروس را فراموش می کنند، نسبت به کاربران سازمانی، دو برابر است.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

به روز رسانی ضدویروس
آیا به روز (upgrade) شدن نرم افزار ضدویروس خود را کنترل می کنید؟  به روز شدن برای داشتن و استفاده از امکانات و فناوری های جدید.

نتایج به دست آمده نشان می دهد که کاربران در هر دو بخش خانگی و سازمانی، علاوه بر به روز بودن بانک های شناسایی ویروس های جدید که تقریباً روزانه منتشر می شوند، به اهمیت به روز بودن خود نرم افزار ضدویروس که در فاصله های زمانی طولانی ارتقاء پیدا می کند، نیز آگاهی دارند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

تغییر ضدویروس
آیا تابحال به فکر تغییر ضدویروس خود افتاده اید؟

نتایج به دست آمده از این نظرسنجی نشان می دهد که 40 درصد از کاربران در هر دو بخش خانگی و سازمانی از انتخاب خود راضی هستند. تقریباً یک دهم کاربران نیز به فکر امتحان ضدویروس دیگر و یک پنجم آنها نیز در حال مطالعه و بررسی به قصد تغییر ضدویروس خود، هستند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

ضدویروس فعلی
در حال حاضر، کدامیک از ضدویروس های زیر بر روی کامپیوتر شما نصب است؟

دو نمودار زیر، وضعیت هر یک از ضدویروس ها را نشان می دهد و توضیح چندانی لازم نیست. طبیعی است که انتخاب کاربران خانگی و سازمانی براساس نظرات و سلیقه های متفاوتی است که گوشه هایی از آن را در پاسخ به سئوال های این نظرسنجی ابراز کرده اند.

کاربران خانگی

کاربران شبکه

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *