عرضه Win 7

هفته گذشته مهمترین خبر در دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات، عرضه سیستم عامل جدید Windows 7 در روز پنجشنبه 30 مهرماه بود.

آمارها نشان می دهد که طی یکسال آینده، Win 7 سیستم عامل مورد استفاده بر روی بخش عمده ای از کامپیوترهای شخصی  خواهد بود. در حال حاضر از هر پنج کامپیوتر، چهار کامپیوتر در دنیا دارای سیستم عامل Win XP هستند. ولی با ظهور Win 7، پیش بینی می شود که میزان استفاده از Win XP از 81 درصد فعلی به 34 درصد کاهش یابد. سیستم عامل ناموفق Win Vista نیز بازار محدود 15 درصد خود را به تدریج از دست داده و به حدود 10 درصد برسد.

استقبال اولیه از سیستم عامل Win 7 چشمگیر بوده و پیش فروش آن، رکوردهای بی سابقه ای به جا گذاشته است. پیش فروش Win 7 در هشت ساعت اول از عرضه آن بر روی سایت Amazon.com معادل کل پیش فروش Win Vista بوده است. میزان پیش فروش Win 7 از کتاب های هری پاتر هم بیشتر بوده است.

برای کاربرانی که علاقمند به نصب و استفاده از Win 7 هستند، شاید جالب باشد که بدانند نصب Win 7 کمتر از نیم ساعت وقت لازم دارد و بعد از یک یا دو بار راه اندازی مجدد کامپیوتر، یک Desktop ساده و نسبتاً خالی در اختیار کاربر خواهد بود. برای نصب Win 7 نیز احتیاج به کامپیوتر چندان قوی نیست و حتی بر خلاف Win Vista با 1GB حافظه نیز به راحتی کار می کند. نصب و استفاده از Win 7 بر روی کامپیوتر قابل حمل کوچک (Net Book) با پردازنده های ضعیف تر Atom نیز بدون مشکل قابل انجام است.

ارتقاء از Win Vista به Win 7 به راحتی انجام می شود و انتقال اطلاعات از سیستم قدیمی به جدید بطور خودکار صورت می گیرد. ولی ارتقاء از Win XP به Win 7 چندان ساده نیست. مایکروسافت راه حل مستقیم و خودکاری برای این کار ندارد. آسان ترین راه، نصب Win 7 از ابتدا است. البته مایکروسافت و چند شرکت دیگر، ابزارهایی برای انتقال اطلاعات شخصی و تنظیمات از سیستم قدیم به سیستم جدید عرضه کرده اند. مانند Windows Easy Transfer که می توان از سایت مایکروسافت به نشانی زیر دریافت کرد.

windows.microsoft.com/en-IN/windows7/products/features/windows-easy-transfer

همچنین شرکت Laplink ابزاری به نام PCmover Win 7 Upgrade Assistant ارائه کرده که قول می دهد، Win XP را به Win 7 ارتقاء دهد. نشانی دسترسی به این ابزار به شرح زیر است.

www.laplink.com/pcmover/pcmoverupgradeassistant.html

سازگاری نرم افزارهای کاربردی فعلی با سیستم عامل Win 7 نیز بحث مهمی است که باید به آن توجه داشت. به غیر از نرم افزارهایی مانند ضدویروس که در پایین ترین سطوح سیستم عامل کار می کنند، بسیاری از نرم افزارهای کاربردی که در Win Vista و حتی Win XP اجرا می شوند، نباید در سیستم عامل جدید Win 7 مشکلی داشته باشند. با این حال مایکروسافت ابزار Upgrade Advisor را برای شناسایی برنامه های نا سازگار با Win 7 ارائه کرده است.

www.microsoft.com/download/en/default.aspx

علاوه بر این، شرکت مایکروسافت برای نرم افزارهایی که برای اجرا حتماً احتیاج به Win XP دارند، محیط Windows XP Mode را در سیستم عامل جدید Win 7 بطور مجازی (Virtual) ایجاد کرده است. البته این محیط فقط در نسخه های Professional, Enterprise و Ultimate قابل دسترسی است و در این نسخه ها نیز باید نرم افزار آن دریافت و نصب شود و بطور پیش فرض همزمان با نصب Win 7 نصب نمی شود.

www.microsoft.com/windows/virtual-pc/download.aspx

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *