مشکلات Y2K در سال 2010!

اگر سال 2000 میلادی را به خاطر داشته باشید، حتماً مشکلاتی را هم که تغییر سال از 1999 به 2000 در سیستم های کامپیوتری در تمام جهان بوجود آورد، به یاد دارید. اکنون بار دیگر با شروع سال 2010 میلادی، مشکلات مشابهی را در نقاط مختلف دنیا شاهد بوده ایم.
در آلمان، کارت های اعتباری و بانکی دارای حافظه قادر به تشخیص صحیح سال 2010 نبوده و بدین ترتیب نزدیک به 30 میلیون کارت از کار افتادند.
در استرالیا، دستگاه های کارت خوان به اشتباه سال را 2016 تشخیص داده و تمام کارت هایی را که در دستگاه گذاشته می شدند، منقضی شده و غیرمعتبر شناسایی می کردند.
نرم افزار ضدویروس Symantec تمام فایل های به روز رسانی منتشر شده در سال 2010 را بسیار قدیمی تشخیص داده و دائماً هشدارهای به روز نبودن نرم افزار به مدیران شبکه می فرستاد. در حال حاضر هم این مشکل کاملاً برطرف نشده است و شرکت Symantec همچنان فایل های به روز رسانی خود را با تاریخ 31 دسامبر 2009 منتشر می کند تا نرم افزارهای ضدویروس به درستی فایل ها را تشخیص دهند.
شرکت نرم افزاری SAP نیز مشکلات مشابهی را در برخی نرم افزارهای خود شناسایی کرده و به موقع اصلاح کرده است. در یکی از این موارد، تمام درخواست های پردازش، نظیر دستور چاپ به تاریخ 2100 ایجاد می شدند و لذا تمام درخواست ها در صف پردازش باقی می ماندند تا در سال 2100 (نود سال دیگر) پردازش شوند!
نرم افزار “متن آزاد” Spam Assassin که یک ضد هرزنامه (Anti-Spam) است، به نامه هایی که تاریخ 2010 داشتند، امتیاز منفی بیشتری می داد و لذا احتمال شناسایی اشتباه نامه به عنوان هرزنامه، افزایش می یافت. اصلاحیه ای برای این مشکل ارائه شده است.
همچنین کاربران چندین اپراتور تلفن همراه در جهان، پیامک (SMS)های خود را به تاریخ 2016 دریافت می کردند. اشتباه بین سال 2010 و 2016 به دلیل تشخیص غلط زبان binary توسط برخی نرم افزارها است. در زبان Binary، عدد 2010 که بصورت decimal تعریف می شود، توسط برخی نرم افزارها بصورت Hexadecimal خوانده می شود که برابر با عدد 2016 است.
یکی دیگر از این تاریخ های جالب در دنیای IT، تاریخ 19 ژانویه 2038 خواهد بود. زبان های C و C++ و همچنین زبان های Unix قدیمی و اولیه، تاریخ ها را بصورت خاصی ثبت و نگهداری می کنند. به همین دلیل نیز در نرم افزارهای نوشته شده با این زبان های برنامه نویسی، در این روز خاص، ثبت تاریخ از حداکثر حجم 32 بیت فراتر خواهد رفت و در نتیجه این نرم افزارها رفتارهای غیرقابل پیش بینی از خود نشان خواهند داد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات