کلاهبرداری های جام جهانی

با نهایی شدن کشورهای راه یافته به جام جهانی فوتبال 2010 میلادی در آفریقای جنوبی، آمار کلاهبرداری های اینترنتی مرتبط با جام جهانی در حال افزایش است.
هفته گذشته خبر از مزاحمت ها و فریب های اینترنتی که از سوژه آنفولانزای نوع A سوءاستفاده می کنند، دادیم و اکنون سوژه جام جهانی آفریقای جنوبی روز به روز داغ تر شده و تبدیل به ابزار جدیدی برای کلاهبرداران اینترنتی می شود. از جمله نمونه های کلاهبرداری و فریب کاربران می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اولین مورد، برنده شدن در قرعه کشی بلیط بخت آزمایی جام جهانی است. در پیام های الکترونیکی جعلی به دریافت کننده پیام، مژده برنده شدن در قرعه کشی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) داده می شود. سپس از وی درخواست می شود تا برای انجام امور اداری و بانکی، مشخصات حساب بانکی خود را به همراه هزینه کارمزد که چندان اندک هم نیست، برای فرستنده پیام جعلی ارسال کند. بقیه داستان را هم خودتان می توانید حدس بزنید.

دومین مورد کلاهبرداری، فروش نرم افزاری است که امکان مشاهده زنده بازی های جام جهانی را از طریق اینترنت فراهم می کند. نرم افزاری که کاربر فریب خورده دریافت خواهد کرد، چیزی غیر از برنامه های ویروسی و جاسوسی نیست.

سومین مورد کلاهبرداری که بسیار مبتکرانه است، ثبت نام از کاربران جوگیر شده فوتبال، برای دوره های آموزش فوتبال و مربیگری است. در نمونه مشاهده شده، هدف اصلی فقط جمع آوری مشخصات و اطلاعات عمومی کاربران فریب خورده است.

آخرین مورد نیز مربوط به سایت های جعلی و یا حداقل مشکوک برای فروش بلیط مسابقات جام جهانی است. توجه داشته باشید که بلیط مسابقات فقط از طریق سایت رسمی فیفا فروخته می شود و تنها چند مؤسسه مورد تأیید فیفا هستند که تورهای مسافرتی به همراه بلیط مسابقات را می فروشند. نام این مؤسسات نیز بر روی سایت فیفا قابل دسترسی است. لذا فریب سایت هایی که ادعا فروش بلیط ارزان برای مسابقات پرطرفدار (مانند نیمه نهایی و نهایی) را می کنند، نخورید. همچنین به سایت های ناشناخته و مشکوکی که بلیط مسابقات را به چند برابر قیمت رسمی می فروشند، چندان اعتماد نکرده و احتمال این را بدهید که در مقابل پول پرداختی، چیزی به غیر از شرمندگی نصیب تان نخواهد شد!

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات