با حکم دادگاه، فروش Office Word متوقف می شود

هفته گذشته یک دادگاه تجدید نظر در آمریکا، رأی صادر شده قبلی توسط دادگاه بدوی را تأیید کرده و به شرکت مایکروسافت دستور داد ضمن توقف فروش نرم افزارهای Word و Office، مبلغ 300 میلیون دلار نیز به عنوان خسارت به شرکت i4i پرداخت کند.
شرکت کانادایی i4i چهارسال قبل بدلیل استفاده غیرمجاز شرکت مایکروسافت از فناوری XML در نرم افزارهای Word و Office به دادگاه شکایت کرده و مدعی شد که این فناوری متعلق به i4i است. پس از سال ها کارشناسی و برگزاری جلسات متعدد دادگاه، بالاخره حدود شش ماه قبل دادگاه بدوی رأی به نفع شرکت i4i داده و از شرکت مایکروسافت خواست تا فروش نرم افزارهایی را که فناوری XML در آنها بکار رفته است، متوقف کند. ولی با درخواست مایکروسافت و پشتیبانی شرکت های سخت افزاری بزرگی مانند Dell و HP، اجرای رأی تا اواخر دی ماه به تأخیر افتاد تا در این مدت، شرکت مایکروسافت اقدام به حذف فناوری XML از نرم افزارهای Word و Office کند. بدین ترتیب وقفه ای در عرضه این نرم افزارها به بازار پیش نیاید.
اکنون مهلت پنج ماهه بزودی پایان می یابد و دادگاه تجدید نظر هم رأی اولیه را تأیید کرده است. شرکت مایکروسافت اعلام کرده که به رأی دادگاه احترام گذاشته و از اواخر دی ماه نسخه های Word 2007 و Office 2007 را بدون فناوری XML ارائه خواهد کرد. نسخه های جدید Word 2010 و Office 2010 این فناوری را نداشته و لذا نیازی به تغییر آنها نیز نمی باشد. نسخه آزمایشی 2010 ماه گذشته از سوی مایکروسافت عرضه شد. همچنین رأی دادگاه، شرکت مایکروسافت را مجبور به تغییر بسته های نرم افزاری فروخته شده نمی کند و در نتیجه لزومی به بروز رسانی نسخه های فروخته شده تا به امروز نیست.
در مورد جریمه 300 میلیون دلاری نیز فعلاً هیچیک از طرفین دعوا، مطلبی بیان نکرده اند ولی احتمالاً شرکت مایکروسافت تصمیم به اعتراض مجدد و طرح شکایت خود در دیوان عالی آمریکا را دارد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *