هدف های جدید خرابکاران در سال جدید

طبق آخرین گزارش شرکت McAfee تحت عنوان “پیش بینی تهدیدات در سال 2010″، افزایش محبوبیت نرم افزارهای شرکت Adobe توجه نفوذگران و دیگر افراد خرابکار را به خود جلب کرده و هر روز شاهد هدف قرار گرفتن نرم افزارهای این شرکت خواهیم بود. به عنوان نمونه، نرم افزارهای Acrobat Reader و Flash بیشتر از هر نرم افزار دیگری در دنیا، توزیع شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل نیز، شرکت McAfee در گزارش خود پیش بینی می کند که نرم افزارهای Adobe حتی بیشتر از نرم افزارهای شرکت مایکروسافت مورد حمله و نفوذ قرار گیرند.
علاوه بر محصولات Adobe، پیش بینی می شود سوءاستفاده از سایت های اجتماعی مانند Facebook و Twitter نیز هر روز بیشتر شود. سایت های اجتماعی، فناوری های جدیدی را برای هدف گرفتن و مورد سوءاستفاده قرار دادن در اختیار افراد خرابکار گذاشته اند.
همچنین با عرضه نسخه HTML 5 برنامه های مخرب پیچیده تری را شاهد خواهیم بود. با فناوری هایی که HTML 5 به همراه خواهد آورد، بیشتر فعالیت های خرابکارانه از کامپیوترها به محیط های مجازی و نرم افزارهای کاربردی On-line کشیده خواهد شد.
توزیع نرم افزارهای جعلی و دروغین نیز رو به افزایش خواهند گذاشت و با سوءاستفاده از نام دوستان و افراد آشنا و یا با بکار بردن سوژه های اجتماعی و اخبار روز، امکان فریب و وسوسه کاربران برای کلیک بر روی هر پیوند (Link) ناشناسی بیشتر خواهد شد.
همچنین در گزارش شرکت McAfee پیش بینی شده که ساخت و توسعه botnetها افزایش یابد. Botnet یک شبکه ای از کامپیوترهای به تسخیر درآمده هستند که توسط افراد خلافکار از راه دور کنترل می شوند. بر روی این کامپیوترها برنامه مخربی (که bot نامیده می شود) نصب شده و بدین ترتیب امکان دسترسی از راه دور به این کامپیوترها توسط افراد خلافکار بوجود می آید.
تاکنون اغلب botnetها بطور متمرکز از یک نقطه کنترل می شدند و لذا شناسایی شبکه botnet آسان بوده و با مسدود ساختن نقطه مرکزی، فعالیت شبکه متوقف می شد. ولی اکنون شاهد افزایش شبکه هایی از botnet هستیم که بصورت نقطه -به- نقطه (Peer-to-Peer) عمل می کنند و ساختار “توزیع یافته” (distributed) دارند. بدین ترتیب فعالیت شبکه مخرب جلب توجه کمتری کرده و می تواند مدت طولانی تری در زیر رادار ابزارهای امنیتی، به فعالیت خود ادامه دهد.

در هر صورت، ضمن هوشیاری و آگاهی بیشتر باید منتظر ماند و دید که شاهد چه حوادث و اتفاقاتی خواهیم بود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *