انهدام شبکه مخرب در اسپانیا

مقامات اسپانیایی یکی از بزرگترین شبکه های مخرب Botnet را در دنیا منهدم و سه تن از گردانندگان اصلی آن را دستگیر کردند.
شبکه های Botnet از مجموعه ای از کامپیوترهای کاربران عادی در اقصی نقاط جهان تشکیل می شوند که به تسخیر و کنترل گردانندگان این شبکه های مخرب در آمده اند. از اینگونه شبکه ها برای سرقت اطلاعات کاربران، ارسال نامه های الکترونیکی تبلیغاتی بصورت انبوه و انجام حملات اینترنتی یکپارچه و هماهنگ استفاده می شوند.
شبکه ای که توسط مقامات اسپانیایی شناسایی و منهدم شد، Mariposa نام داشت و نزدیک به 13 میلیون نشانی IP را در 190 کشور دنیا در اختیار داشت.

شرکت مایکروسافت نیز در هفته های گذشته، در اقدامی جداگانه، با کمک مقامات قضایی کشور آمریکا، علیه شبکه مخرب دیگری به نام Waledac اعلام جنگ کرده و سعی در متوقف کردن فعالیت آن کرد. در این اقدام، با مجوز قضایی، بیش از 300 دامنه (Domain) که در مدیریت این شبکه مخرب دخالت داشتند، مسدود شدند. اما امکانات ارتباط مستقیم بین برنامه های مخرب نصب شده بر روی کامپیوتر کاربران با گردانندگان این شبکه نیز وجود دارد که به گفته مایکروسافت، این ارتباطات نیز مورد تهاجم قرار گرفته اند.
البته اکنون پس از گذشت یک هفته، برخی شرکت ها و کارشناسان امنیتی، میزان تأثیرگذاری این اقدام مایکروسافت را زیر سوال برده اند. چند مؤسسه مانند Google Postini و SpamHous که ترافیک نامه های الکترونیکی رد و بدل شده در دنیا را زیر نظر دارند، درباره موفقیت و تأثیر اقدام مایکروسافت ابراز تردید کرده و اعلام کرده اند که آمار هرزنامه ها در طی روزهای گذشته، تفاوت چندانی نکرده و به نظر می رسد آسیب چندانی به شبکه Waledac نرسیده است. در مقابل، شرکت مایکروسافت معتقد است که باید فرصت بیشتری داده شود تا میزان تأثیر این اقدام، بررسی و آمار جدید جمع آوری شود. همچنین مایکروسافت امیدوار است به تدریج شاهد پاکسازی کامپیوترهای تحت کنترل شبکه Waledac بوده که به نوبه خود، می تواند بر روی آمار هرزنامه های ارسالی تأثیر بگذارد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *