بازگشت یک ویروس

طی روزهای اخیر نمونه های جدیدی از ویروس مشهور Storm که در سال های گذشته شبکه مخربی از کامپیوترهای آلوده را بوجود آورده بود، مشاهده شده است. این نمونه های جدید بسیار مشابه ویروس قدیمی Storm بوده و عملکرد مشابهی نیز از خود نشان می دهند.
ویروس Storm حدود سه سال قبل برای اولین بار ظاهر شد و خیلی سریع توانست کامپیوترهای بیشماری را آلوده و به تسخیر خود درآورد. این کامپیوترهای به کنترل درآمده، شبکه مخربی را تشکیل می دادند که هدف اصلی آن ارسال میلیون ها نامه الکترونیکی ناخواسته (یا همان Spam یا هرزنامه) بود. ویروس Storm و شبکه تحت کنترل خود، به مرور زمان، با اقدامات صورت گرفته برای مقابله با فعالیت آن و همچنین با ظهور ویروس ها و شبکه های مخرب قوی تر و پیشرفته تر، متلاشی شد و از بین رفت. ولی اکنون به نظر می رسد که همان گردانندگان قبلی با به روز کردن ویروس اصلی Storm و یا گروهی جدید با دسترسی به برنامه این ویروس، توانسته اند فعالیت جدیدی را آغاز کنند.
البته بررسی های اولیه نشان می دهد که گونه های جدید ویروس Storm یکی از ویژگی های اصلی ویروس قدیمی را ندارند. ویروس قدیمی Storm دارای قابلیت ایجاد شبکه های P2P بود و بدین ترتیب می‏توانست بدون داشتن و مراجعه به یک مرکز اصلی، با دیگر کامپیوترهای آلوده در ارتباط باشد. این ویژگی امکان ارسال دستورات و یا نسخه های جدید ویروس را در بین کامپیوترهای آلوده، بدون ایجاد سر و صدای زیاد، فراهم می آورد.
ولی در گونه جدید ویروس Storm قابلیت P2P وجود ندارد و کامپیوتر آلوده با یک نشانی IP خاص که در کشور هلند میزبانی می شود، تماس برقرار می کند. به نظر می رسد فعالیت جدید Storm بیشتر شبیه یک باد ملایم باشد تا یک طوفان در اینترنت و این ویروس جدید نیز در بین خیل عظیم ویروس های موجود، مجدداً به فراموشی سپرده خواهد شد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *