در محاصره فایل PDF مخرب

فایل دستکاری شده و مخرب Acrobat PDF و نقاط ضعف کشف شده در نرم افزارهای Adobe Acrobat اینترنت را مورد هجوم قرار داده اند و هیچ کاربری از گزند آنها در امان نیست.
بر اساس آمارهای ارائه شده، نقاط ضعف (Common Vulnerabilities and Exposures – CEV) نرم افزارهای شرکت Adobe در طی چند سال گذشته، بطور چشمگیر و هشدار دهنده ای افزایش یافته است.

در سه ماهه اول سال میلادی جاری نیز نقاط ضعف در نرم افزارهای Adobe همچنان کشف و مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. متأسفانه درجه اهمیت و خطر بسیاری از این نقاط ضعف”حیاتی” است.

البته شرکت Adobe بطور مستمر اقدام به انتشار اصلاحیه و نگارش های اصلاح شده برای نرم افزارهای خود می کند ولی بنظر می رسد این اقدامات مؤثر و به موقع نیستند. اکنون از سوی افراد خرابکار، توجه بیشتری به نرم افزارهای شرکت Adobe و به ویژه نرم افزار Acrobat این شرکت برای سوءاستفاده و نفوذ به کامپیوتر کاربران می شود. زمانی سیستم های عامل Windows در چنین وضعیتی قرار داشتند.
بعنوان مثال در طی چند ماه اخیر شبکه مخرب Zeus برای گسترش و توسعه قلمرو خود و تسخیر کامپیوترهای بیشتر، از یک نقطه ضعف شناخته شده در نرم افزار Acrobat سوءاستفاده می کرد که بالاخره پس از مدتی تأخیر، با ارائه اصلاحیه شماره ABSBI0-09 از سوی شرکت Adobe متوقف شد.
در سال های گذشته، فعالیت بیشتر برنامه های مخرب و ویروس ها به نقاط ضعفی در HTML ،iframe ،DCOM و نظایر آن مرتبط می شد ولی اکنون نام نرم افزارهای شرکت Adobe بیشتر و بیشتر به چشم می خورد.

در سال 2007 میلادی، تنها 2 درصد از نقاط ضعف کشف شده و مورد سوءاستفاده قرار گرفته، مربوط به محصولات شرکت Adobe می‏شد ولی در سال گذشته میلادی، این میزان به 17 درصد رسید. به نظر می رسد سال میلادی 2010، سال پرخطری برای شرکت Adobe و سال پرمخاطره ای برای کاربران محصولات این شرکت باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *