مبارزه آمریکا با ویروس Stuxnet

در یکی از کارخانجات شیمیایی آمریکا، حادثه‎ای رخ داده است. مواد شیمیایی از مخازن و لوله‎ها بیرون ریخته و همه جا آلوده به انواع مواد شیمیایی شده است. مدیر کارخانه هم هیچ سرنخی از دلیل وقوع این حادثه ندارد. وی به صفحه کامپیوتری خیره شده است که وظیفه کنترل کارخانه و عملیات شیمیایی آن را بر عهده دارد. ولی اکنون علامت ماوس بر روی صفحه در هر جهتی حرکت می‎کند و مسئول کامپیوتر هم از کنترل آن عاجز است.

بالاخره مشخص شد که مسئول کامپیوتر مسبب همه این حوادث است. وی از روی کنجکاوی فایلی را که همراه یکی از ایمیل‎هایش بوده، باز کرده و با اینکار اختیار کامل کامپیوتر و کارخانه را به دست نفوذگری که برای شرکت رقیب کار می‎کند، داده است.

خوشبختانه تمام این حوادث یک تمرین است که توسط وزارت امنیت داخلی آمریکا هر ماه برای 40 نفر از کارشناسان امنیتی برگزار می شود. نام این مرکز INL یا Idaho National Laboratory است و این طرح Control Systems Security Program نام دارد.

کسانی که مسئول سیستم‎های صنعتی در کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی هستند، فقط یک هدف دارند. آنها می‎خواهند ماشین‎آلات کارخانه بدون هیچ اختلال و مشکلی کار کنند. حتی نصب یک اصلاحیه امنیتی و یا به روز رسانی سیستم عامل کامپیوتر کارخانه هم نباید مانعی برای رسیدن آنها به هدفشان شود. این ماشین‎آلات صنعتی توسط شرکت‎های بزرگی ماننده Siemens، Honeywell، Rockwell و… ساخته شده‎اند ولی تاکنون همواره بی سر و صدا به کار خود ادامه داده‎اند.

سال گذشته، ویروس Stuxnet همه چیز را عوض کرد. این ویروس نشان داد که می‎شود به این ماشین‎آلات حمله کرد و حتی آنها را از کار انداخت.

از آن زمان، مرکز INL زیر ذره‎بین قرار گرفته است. این مرکز مسئول برنامه‎های دولت آمریکا برای ایمن‎سازی سیستم‎های صنعتی است. در این مرکز 75 کارشناس مشغول به کار هستند و بودجه سالانه مرکز حدود 25 میلیون دلار است. این مرکز، اولین خط دفاعی در برابر حملات علیه سیستم‎های صنعتی است.

هر ماه تمرین‎هایی در این مرکز برگزار می‎شود تا دانش و آگاهی کارشناسان امنیتی که در بازار صنعت و تولید فعالیت می‏کنند، افزایش یابد و به روز شود. در این تمرینات این گروه از کارشناسان مسئولیت یک سیستم صنعتی را بر عهده می‎گیرند که انواع حفره‎های امنیتی، نقاط ضعف، بدافزارها و… در آن ایجاد شده است. یک گروه از کارشناسان مرکز نیز نقش نفوذگران را بازی می‎کنند. رقابت مشخص است؛ گروه کارشناسان باید مرزهای خود را مستحکم و مقاوم سازند و گروه نفوذگران از هر راهی سعی در رخنه به سیستم های آسیب پذیر دارند. هدف از انجام این تمرینات، آماده‎سازی کارشناسان امنیتی برای چنین موقعیت‎ها در دنیای واقعی است.

شرکت‎های سازنده ماشین‎آلات و سیستم‎های صنعتی نیز این امکان را دارند که تجهیزات خود را در این مرکز به آزمون بگذارند. علاوه بر اینکه این شرکتها از نقاط ضعف تجهیزات خود آگاه می شوند، کارشناسان مرکز INL نیز با نحوه عملکرد و نقاط قوت و ضعف این ماشین آلات و سیستم های صنعتی آشنا می‎شوند.

البته ناگفته نماند که مرکز INL بیش از 10 سال است که تشکیل شده و فعالیت می‎کند. ولی از زمان ظهور ویروس Stuxnet نام این مرکز بر سر زبان‎ها افتاده است.

ویروس Stuxnet حادثه بزرگی بود که می‎توانست صدمات بسیار زیادی به بار آورد. گر چه این ویروس اختصاصاً برای اختلال در فعالیت‎های هسته‎ای ایران ساخته و منتشر شد ولی دیگر سیستم‎های صنعتی مشابه را نیز در اقصی نقاط جهان آلوده کرد. در ویروس Stuxnet امکان شناسایی محیطی که قصد آلوده ساختن آن را داشت، در نظر گرفته نشده بود.

اکنون که ویروس Stuxnet ثابت کرد می‏توان به سیستم‎های صنعتی حمله نمود و ماشین‎آلات صنعتی را در اختیار گرفت، احتمال ظهور ویروس دیگر از این نوع بسیار زیاد است.

در زمان فعالیت ویروس Stuxnet، نحوه برخورد مرکز INL با این ویروس مورد انتقاد قرار گرفت. بسیاری انتظار داشتند که اطلاعات و جزئیات کامل‎تر و دقیق‎تری از ویروس از طرف این مرکز منتشر شود. مسئولان مرکز INL نیز ضمن دفاع از عملکرد خود، انتشار محدود اطلاعات را قبول دارند. به اعتقاد آنان انتشار زیاد اطلاعات می‎تواند باعث تحریک و ایجاد کنجکاوی افرادی شود که قادر به ساخت نمونه‏های مشابه Stuxnet هستند.

در بخشی از این مرکز که کاملاً محرمانه است، تعدادی کارشناس 24 ساعته اوضاع را تحت نظر دارند و حداقل در آمریکا، این کارشناسان اولین افرادی خواهند بود که از پیدایش ویروس Stuxnet دوم باخبر شوند. وظیفه این کارشناسان تجزیه و تحلیل سریع هر نوع تهدید جدید علیه سیستم‎های صنعتی و ارائه راهکارهای موقت و دائمی است. بررسی اولیه ویروس Stuxnet نیز در این مرکز صورت گرفت و و واکنش نشان داده شد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *