درگیری دوباره مایکروسافت با یک ویروس قدیمی

برای دومین بار در دو ماه اخیر، شرکت مایکروسافت مجبور به مبارزه مستقیم با ویروس قدیمی Alureon شد تا کاربران آلوده به این ویروس بتوانند اصلاحیه های امنیتی مایکروسافت را با موفقیت نصب کنند. اولین بار در ماه آوریل میلادی بود که پس از دریافت گزارش های متعدد درباره از کارافتادن کامپیوترها پس از نصب اصلاحیه ها، شرکت مایکروسافت متوجه دخالت ویروس Alureon در اینکار شد. گزارش های دریافتی تا حدی بود که مایکروسافت را وادار کرد تا نصب خودکار اصلاحیه MS10-015 را متوقف کند و آن را به نحوی بازسازی کند که اصلاحیه فقط پس از اطمینان از عادی بودن کامپیوتر از ویروس Alureon نصب شود.
سیستم های عامل جدید Windows دارای یک ابزار امنیتی به نام (MSRT (Malicious Software Removal Tool هستند و مایکروسافت بانک اطلاعاتی این ابزار امنیتی را هر ماه به همراه اصلاحیه های امنیتی به روز می کند تا قادر به شناسایی جدیدترین برنامه های مخرب باشد. در صورت نبودن ابزارهای امنیتی دیگر بر روی کامپیوتر آلوده، زحمت پاکسازی ویروس Alureon بر عهده ابزار امنیتی MSRT است.
مشکل مایکروسافت با ویروس Alureon یکبار دیگر در نصب اصلاحیه جدید MS10-021 که در ماه میلادی می منتشر شده، پیش آمد. این دفعه نیز به دلیل تغییر ویروس Alureon و تبدیل آن به گونه جدیدی از این ویروس، ابزار امنیتی MSRT مایکروسافت، قادر به شناسایی گونه جدید نبود. البته با به روز رسانی بانک اطلاعاتی MSRT مشکل نصب اصلاحیه مجدداً برطرف شد.
همانطور که اشاره شد، ویروس Alureon یک ویروس قدیمی است که از سال ها قبل توسط نرم افزارهای ضدویروس نظیر McAfee شناسایی می شوند. این ویروس که از نوع ویروس های Rootkit است قادر است خود را از دید ابزارهای امنیتی ساده مانند MSRT مخفی نگه داشته و یا با کوچکترین تغییری در برنامه ویروس، قدرت شناسایی را از این ابزارهای امنیتی بگیرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *