گوگل از Windows استفاده نمی کند. ولی واقعاً چرا؟

طی روزهای اخیر خبری در چند روزنامه مبنی بر تصمیم شرکت گوگل به عدم استفاده از سیستم های عامل Windows منتشر شده است. در این خبر به نقل از چند مسئول و کارشناس شرکت گوگل، مسائل امنیتی دلیل اصلی این تصمیم اعلام شده است.
البته شرکت گوگل دلایل خوبی برای یک چنین تصمیمی دارد و موضوع امنیت سیستم عامل Windows می تواند عامل تأثیرگذاری در اینکار باشد. همین چند ماه قبل، نفوذگران چینی توانستند با سوءاستفاده از یک نقطه ضعف ناشناخته در مرورگر قدیمی IE 6 به شبکه های اداری گوگل نفوذ کرده و اطلاعات مهمی را به سرقت ببرند.
شرکت گوگل تصمیم گرفته بجای سیستم عامل Windows، حق انتخاب سیستم عامل Mac OSX و یا Linux را به کارمندان خود بدهد. ولی واقعاً دلیل یک چنین تصمیمی از سوی شرکت گوگل چیست؟

شرکت مایکروسافت در ابتدا هیچ واکنشی به این خبر از خود نشان نداد. ولی ظرف چند روز، در یک چرخش کامل، در موقعیت های مختلف به دفاع از خود برخاست. ابتدا سخنگوی مایکروسافت در یک مصاحبه به سابقه و فعالیت های شرکت خود در زمینه امنیت Windows اشاره کرد و از افراد خلافکار تا مدیران Cisco را بعنوان شاهد و تأیید کننده اقدامات امنیتی مایکروسافت بر روی سیستم عامل Windows مثال آورد. سپس نوبت یکی از معاونین مایکروسافت در زمینه ارتباطات بود تا در وبلاگ های مایکروسافت به دفاع از اقدامات صورت گرفته جهت افزایش امنیت سیستم عامل جدید Win 7 بپردازد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اقدام گوگل در طرح موضوع امنیت Windows بیشتر جنبه مبارزه تبلیغاتی علیه مایکروسافت دارد تا اینکه واقعاً امنیت سیستم عامل را دلیلی برای عدم استفاده از Windows بداند.

کارمندان گوگل مدتی است که از نرم افزارهای کاربردی خود گوگل به نام Google Docs که بصورت از راه دور (Cloud-computing) از آنها استفاده می شود، بهره می برند. در فناوری Cloud-computing سیستم عامل کاربر تأثیرگذار نبوده و اهمیتی ندارد که چیست. همچنین همه کارمندان گوگل از مرورگر Chrome که ساخته خودشان است، استفاده می کنند. طبق اعلام شرکت گوگل، سیستم عامل جدید Chrome نیز ظرف شش ماه آینده به بازار عرضه خواهد شد که می تواند به رایگان مورد استفاده کارمندان خود قرار گیرد.
لذا بنظر می رسد شرکت گوگل در واقعیت دیگر نیازی به سیستم های عامل Windows نخواهد داشت و می تواند به عنوان یک صرفه جویی اقتصادی دیگر لیسانس آن را تمدید نکرده و استفاده از آن را متوقف کند و در عین حال یک بهره برداری تبلیغاتی هم علیه مایکروسافت کرده باشد. یعنی یک تیر و دو نشان!

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *