امنیت موبایل: چهار پیش بینی

علیرغم پیش بینی‎های بدبینانه، هنوز تعداد و انواع برنامه‎های مخرب برای گوشی‎های همراه هوشمند بسیار اندک و ناچیز است. اولاً به دلیل اینکه، مراکز عرضه و توزیع برنامه‎های مخصوص گوشی‎های همراه (نظیر Apple App Store و Android Market) مشخص هستند و تحت مدیریت مناسبی قرار دارند و نفوذ برنامه‎های مخرب از این راه دشوار است. ثانیاً، افراد خلافکار هنوز سود و درآمد قابل توجهی برای خود در گوشی‎های همراه نمی‎بینند.

افراد خلافکار به دنبال پول هستند. مثلاً کارت اعتباری سرقت شده، برای آنها پول به همراه دارد. گوشی‎های همراه مملو از اطلاعات شخصی و گهگاه خجالت آور! هستند ولی هیچکدام به این راحتی قابل تبدیل به پول نیستند. تاکنون نفوذ به تلفن‎های همراه چندان خیر و برکتی برای نفوذگران نداشته و به همین دلیل هم افراد محدودی به دنبال اینکار رفته‎اند. ولی این وضعیت در حال تغییر است.

چهار پیش‎بینی برای آینده تلفن‏های همراه:

1-  ارزش بیشتر، تهدیدات بیشتر

تابحال گفته می‎شد که تلفن‎های همراه هوشمند، درصد کمی از کل گوشی‎های همراه را تشکیل می‎دهند و تنها یک یا دو سیستم عامل ساده برای آنها وجود دارد. اطلاعات با ارزش چندانی هم بر روی آنها نگهداری نمی‎شود.

اکنون تمام این شرایط در حال تغییر است و باید انتظار ظهور تهدیدات و شیوه‎های بدیع خرابکاری علیه گوشی‎های تلفن و به ویژه مدل‎های هوشمند آنها را داشته باشیم.

اکنون کاربران، عملیات بانکی، خرید و فروش سهام و سفارش کالا و خدمات خود را از گوشی‎های هوشمند انجام می‎دهند. این یعنی اطلاعات با ارزشی که بر روی این گوشی‏ها وجود دارد و با مراکز دیگر رد و بدل می‎شود. این تغییر فرهنگ و رفتار، به تدریج افراد کلاهبردار، نفوذگر و … را به سوی دنیای گوشی‎های هوشمند خواهد کشاند.

2- جدایی کار از تفریح

به تدریج شاهد خواهیم بود که چگونه کاربران برنامه ها و اطلاعات شخصی خود را از برنامه‎ها و داده‎های سازمانی بر روی گوشی تفکیک کرده و مستقل از هم نگه خواهند داشت. برخی برنامه‎ها مانند دفتر تلفن باید در هر دو محیط قابل دسترسی باشد ولی برخی برنامه‎ها فقط برای یک محیط خاص است.

بدین منظور استفاده از فناوری و بسترهای مجازی وارد دنیای گوشی‎های هوشمند خواهند شد. همین حالا هم دو شرکت VMware و LG بر روی چنین ایده‎ای کار می‎کنند. برنامه RIM Balance بر روی گوشی‎های BlackBerry نیز دو محیط مجزای کار و تفریح را ایجاد می‎کند.

3- به روز رسانی سریع‎تر

در حال حاضر برای اینکه یک نسخه جدید از سیستم عامل و یا برنامه کاربردی بر روی گوشی‎های همراه به روز شوند، شاید احتیاج به ماه‎ها و یا سال باشد. عوامل متعددی در چرخه به روز رسانی دخالت دارند و برخی از این عوامل نظیر اپراتورها، تجربه عملی و درک چندانی درباره به روز رسانی نرم‎افزار ندارند. در کشورهایی مانند ایران نیز اپراتورهای همراه هیچ مسئولیت و وظیفه ای از این بابت ندارند و به روز رسانی گوشی ها برعهده خود کاربر است.

هرطور شده است باید سرعت به روز رسانی بطور چشمگیری افزایش یابد تا گوشی‎های هوشمند نسبت به انواع تهدیدات امروزی و آینده به مدت طولانی آسیب‎پذیر باقی نمانند.

برخی ایده‎های اولیه و فناوری‎های نوین برای به روز رسانی مستقیم گوشی‎ها، بدون دخالت اپراتورها، مطرح شده است. شرکت Google در حال تهیه روشی است که حداقل اصلاحیه‎های امنیتی و ضروری مستقیماً به گوشی‎ها برسد. شرکت Apple نیز از فناوری جدیدی با نام Over-the-Air در سیستم عامل آتی خود iOS 5 صحبت می‎کند.

4- مکان یابی، مهمتر از همیشه

تابحال از مکان‎یابی گوشی‎های همراه برای کارهای ساده مانند تبلیغات استفاده شده است، نظیر ارسال SMS در محیط‎های نمایشگاهی به بازدیدکنندگان. اکنون به تدریج شاهد استفاده‎های بهتر و مهمتر، از فناوری مکان یابی هستیم. یافتن گوشی به سرقت رفته و پاک کردن اطلاعات از روی آن یا قفل کردن آن، چند کاربرد جدید هستند.

به تدریج خواهیم دید که چگونه با تشخیص موقعیت کاربر، امکانات و قابلیت‎های موجود در گوشی همراه هوشمند کنترل شده و محدودیت امنیتی لازم را بر روی آن اعمال خواهد شد. مثلاً اگر در محیط کار هستید، نخواهید توانست به سایت Facebook مراجعه کنید. حتی اگر لازم باشد، امکان دسترسی به اینترنت را می‎توان در محیط کار و یا محیط تفریح و استراحت کنترل کرد.

 

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *