اقدام پلیس هلند در مبارزه با شبکه های مخرب

پلیس هلند در یک اقدام بی سابقه، یک شبکه مخرب اینترنتی (Botnet) را جمع آوری کرده و از طریق امکانات همین شبکه، پیام هشداری را به کاربرانی که کامپیوترهای آنها آلوده شده اند، فرستاد.

پلیس هلند با مسدود کردن 143 سرور اینترنتی، یک شبکه مخرب فعال در اروپا را از کار انداخت. تمام این سرورها توسط یک شرکت سرویس دهنده خدمات اینترنت، در هلند میزبانی می شد. سپس در یک اقدام جالب و بی سابقه، پلیس هلند یک برنامه ای را از طریق امکانات همین شبکه مخرب به کامپیوترهای آلوده ای که تحت کنترل این شبکه درآمده بودند، ارسال کرد. با اجرای این برنامه بر روی کامپیوترهای آلوده، مرورگر این کامپیوترها به یک سایت که توسط پلیس هلند راه اندازی شده، هدایت می شوند و در آنجا، کاربر پیامی در خصوص آلوده بودن کامپیوتر خود مشاهده می کند.
برخی کارشناسان و حقوقدانان، از این اقدام پلیس هلند انتقاد کرده اند. کارشناسان معتقدند که بسیاری از کاربران واقعی بودن این پیام پلیس را باور نکرده و بیشتر دچار ترس و واکنش های نامناسب خواهند شد. همچنین ممکن است افراد خلافکار با سوء استفاده از همین پیام پلیس، اقدام به فریب کاربران و انجام مقاصد سوء خود کنند. حقوقدانان نیز اعتقاد دارند که پلیس هلند با دسترسی غیرمجاز به کامپیوتر کاربران، خلاف قوانین بسیاری از کشورهای اروپایی عمل کرده و می توان بر علیه پلیس شکایت و اعلام جرم نمود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *