بررسی نتایج نظرسنجی شماره 4: نشریات و سایت های خبری در حوزه IT

در ادامه نظرسنجی‎های ماهانه شرکت شبکه‎گستر در سال جاری، نظرسنجی شماره چهارم در مرداد ماه با عنوان “نشریات و سایت‎های خبری در حوزه IT” برگزار شد. علاقمندان به شرکت در این نظرسنجی‎ها می‎توانند اینجا را کلیک کنند. برای تشکر و قدردانی از شرکت کنندگان، برای هر نظرسنجی به قید قرعه جوایزی نیز هدیه می‎شود.

این نظرسنجی درباره نحوه کسب اخبار، میزان مطالعه، مباحث مورد علاقه و نشریات مورد استفاده در حوزه IT، سئوال‎هایی مطرح شده بود. آمار و نتایج به دست آمده از این نظرسنجی را می‎توانید در ادامه مطالعه کنید.

نحوه اطلاع از اخبار حوزه IT

آمار نشان می‎دهد که سایت‎ها و نشریات تخصصی ایرانی اصلی‎ترین منبع کسب اخبار IT هستند. همچنین ایمیل‎های خبری نیز سهم قابل توجهی در اطلاع‎رسانی دارند.

میزان علاقمندی به بخش های مختلف اخبار حوزه IT

همانطوری که انتظار می‎رفت درصد بزرگی از خوانندگان اخبار، به مباحث علمی و فنی علاقمند هستند. پس از آن نیز بیشترین میزان علاقمندی مربوط به اطلاعات شرکت‎های ایرانی و خارجی است.

 

میزان علاقمندی به مباحث مختلف علمی و فنی

در میان بخش‎های مختلف اخبار علمی و فنی، بیشترین میزان مطالعه مربوط به مباحث شبکه و امنیت می‎شود. بخش‎های نرم‎افزار، سخت‎افزار و اینترنت نیز در رتبه‎های بعدی قرار می‎گیرند. فناوری‎های نوین، مانند رایانش ابری و مجازی سازی، هنوز نتوانسته‎اند خوانندگان و علاقمندان زیادی را به خود جلب کنند.

 

میزان مطالعه هفتگی اخبار IT

آمار نشان می‎دهد که بیش از نیمی از خوانندگان اخبار IT بیشتر از پنج ساعت و یک چهارم از افراد نیز بیشتر از 10 ساعت در هفته مطالعه می‎کنند. 50 درصد مابقی نیز حداقل بین یک الی پنج ساعت به مطالعه اخبار IT می‎پردازند.

میزان تاثیرگذاری آگهی ها و تبلیغات در نشریات و سایت ها 

آمار نظرسنجی نشان می‎دهد که 80 درصد خوانندگان نشریات و مراجعه کنندگان به سایت‎های خبری به تبلیغات عرضه شده توجه می‎کنند. از این تعداد، بخش عمده‎ای از افراد حد اعتدال و میانه را رعایت کرده و میزان تاثرپذیری از تبلیغات را در حد متوسط می‎دانند. میزان توجه زیاد و بی توجهی مابقی افراد، نیز مساوی و یکسان است. در این میان، تنها درصد اندکی تحت تاثیر شدید تبلیغات قرار می‎گیرند.

تاثیر ایمیل‎های خبری برای جلب و تشویق خوانندگان

یکی از شیوه‎های رسانه‎های خبری برای جذب و افزایش تعداد خوانندگان خود، ارسال خبرنامه از آخرین خبرهای روز دنیا است. آمارها نشان می‎دهد که بخش عمده‎ای از خوانندگان اخبار IT،  توجه ویژه‎ای به ایمیل‎های خبری دارند. تنها سه درصد افراد به بی‎تاثیر بودن این ایمیل‎های خبری نظر داده‎اند.

میزان هزینه برای تهیه نشریات IT

نظر به اینکه مدیران و کارشناسان حوزه IT بخش عمده‎ای از مخاطبین این نظرسنجی بوده‎اند، طبیعی است که گزینه “تهیه توسط سازمان” آمار بالایی را نشان دهد. در بین گزینه‎های دیگر، هزینه بین 2 تا 5 هزار تومان در ماه برای خرید نشریات IT (با اندکی اختلاف با گزینه‎های مجاور خود)، بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است. در کنار این ارقام مختلف، درصد نسبتاً قابل توجهی نیز اصلاً هیج هزینه‎ای برای تهیه نشریات IT نمی‎کنند.

 

میزان دسترسی به منابع خبری در سازمانها و شرکت ها

آمار نشان می‎دهد که تقریباً همه افراد شرکت کننده در نظرسنجی به نوعی از طریق سازمان و شرکت خود به منابع خبری در حوزه IT دسترسی دارند.

 

میزان استقبال از هر یک از نشریات و سایت های خبری IT

در دو سوال پایانی نظرسنجی شماره چهارم، تعدادی نشریه تخصصی و سایت فعال در زمینه IT نام برده شده بودند که برخی از آنها برای بسیاری از شرکت کنندگان در نظرسنجی ناآشنا بوده و تابحال تجربه مطالعه آنها را نداشته اند. همین اتفاق باعث شد تا تصمیم به معرفی بیشتر این نشریات و سایت‎ها بگیریم. به زودی بخش جدیدی با عنوان “معرفی نشریات” در وبلاگ شبکه‎گستر راه اندازی خواهد شد.

در بین روزنامه‎ها، هفته‎نامه‎ها و ماهنامه‎ها، ماهنامه شبکه درصد قابل توجهی از رای شرکت‎کنندگان در نظرسنجی را به خود اختصاص داده است.  با فاصله بسیار زیاد، ماهنامه رایانه در جایگاه دوم قرار دارد.

در بین سایت‎های خبری، پورتال تازه‎های فناوری اطلاعات که در مقایسه با سایر سایت‎ها و خبرگزاری‎های حوزه IT تازه تاسیس است، بیشترین رای را به خود اختصاص داده است. ولی سایت‎های “ایتنا”، “پایگاه خبری فناوری اطلاعات”، “فارنت” و “ایستنا” با فاصله‎های اندکی در رتبه‎های بعدی قرار گرفته‎اند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *