Win 8 یکی یکدانه کامپیوترش خواهد بود !

اخیراً نگرانی‎هایی درباره فناوری جدید راه‎اندازی (Boot) در سیستم عامل آتی Win8 مطرح شده است که مربوط به محدودیت های ایجاد شده برای تغییر سیستم عامل و یا نصب سیستم عامل دوم بر روی کامپیوتر می شود. سکوت شرکت مایکروسافت نیز به این نگرانی‎ها دامن زده است.

در سیستم عامل Win8 از یک فناوری جدید به نام (UEFI (Unified Extensible Firmware Interface برای راه‎اندازی کامپیوتر استفاده خواهد شد. این فناوری، امکان راه‏اندازی در چند ثانیه را فراهم خواهد کرد. بر روی نسخه‎های Client این سیستم عامل جدید، فناوری UEFI به همراه یک پودمان امن (Secure Protocol) عرضه خواهد شد. فناوری ایمن UEFI برای جلوگیری از فعالیت برنامه‎های مخرب قبل از راه‎اندازی کامل سیستم عامل و فعال شدن ابزارهای امنیتی (مانند ضدویروس)، طراحی شده است. بدین ترتیب، اجرای هر برنامه نیازمند یک تأئیدیه (Key) خواهد بود. برنامه‎هایی که فاقد امضا یا Key باشند، اجازه اجرا نخواهند داشت.

این فناوری برای مقابله با برنامه‎های مخربی مانند Rootkitها که قادرند خود را در عمق سیستم از دید ابزارهای امنیتی که فقط در سطح سیستم عامل اجرا می‎شوند، مخفی کنند، بسیار مفید و موثر خواهد بود. ولی در عین حال، مانع از این خواهد شد که کاربر کل سیستم عامل Win 8 را پاک کرده و سیستم عامل دیگری نظیر Linux را بر روی کامپیوتر خود نصب کند، یا حتی کاربر نخواهد توانست، سیستم عامل دومی را در کنار Win8 نصب کند.

برای اینکه بتوان برنامه نصب یک سیستم عامل دیگر را روی کامپیوتری که Win8 داشته، اجرا کرد، آن برنامه باید دارای امضای دیجیتالی باشد. یا اگر برای داشتن دو سیستم عامل در کنار هم، احتیاج به نصب یک برنامه Boot Loader باشد، باز هم مشکل نداشتن تائیدیه و عدم اجرای برنامه، پیش خواهد آمد.

بدون داشتن کلید یا امضای دیجیتالی، نصب Linux بر روی کامپیوترهای Win8 غیرممکن خواهد بود. شرکت‎های توزیع کننده Linux می‎توانند، نسخه‎هایی را که دارای امضا و کلید هستند را عرضه کنند ولی باز هم برای کاربران Linux، محدودیت‎هایی ایجاد خواهد شد و به عنوان مثال، نخواهند توانست نسخه‎های اختصاصی شده Linux خود را نصب و اجرا کنند.

مسئولان مایکروسافت تاکنون پاسخ روشن و قاطعی به این نگرانی‎ها نداده‎اند. شاید اکنون بیشتر بر عهده شرکت‎های سازنده کامپیوتر باشد تا زیر بار فناوری UEFI مایکروسافت که باعث ایجاد محدودیت و از بین رفتن حق انتخاب کاربر می‎شود، نروند. یقیناً تنها داشتن یک فناوری، دلیلی بر استفاده آن نیست.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *