به‌روزرسانی جدید سوفوس برای برخی مدل‌های XGS

شرکت سوفوس (Sophos)، یک به‌روزرسانی اختصاصی برای ارتقای فرم‌ور Solid-State Drive – به اختصار SSD –  برخی مدل‌ها از فایروال‌های سری XGS منتشر کرده است. به‌روزرسانی مذکور، موجب بهبود عملکرد و کارایی حافظه‌های SSD مورد استفاده در این مدل‌ها می‌شود.

با توجه به متفاوت بودن حافظه‌های SSD بکار رفته در چرخه‌های ساخت محصول، این به‌روزرسانی، تنها، بر روی برخی مدل‌های SSD در سری‌های زیر از فایروال‌های سوفوس قابل‌اعمال است:

  • XGS 116(w), 126(w), 136(w)
  • XGS 2100, 2300, 3100, 3300
  • XGS 4300, 4500

فایروال‌هایی که مشمول به‌روزرسانی جدید می‌شوند، پیامی را در این خصوص کنسول Control Center مشاهده می‌کنند.

 

نحوه دریافت به‌روزرسانی

از آنجایی که به‌روزرسانی فرم‌ور SSD، برای مدت کوتاهی، دستگاه را از خدمات‌دهی خارج می‌کند، فقط، دانلود نسخه جدید به‌صورت خودکار بوده و نصب آن مستلزم دخالت راهبر، در زمان مورد نظر او خواهد بود.

برای این منظور، باید، دو مرحله زیر تکمیل شود:

1- دریافت خودکار فرم‌ور: در صورتی که تنظیمات پیش‌فرض*، تغییر داده نشده باشد، فرم‌ور جدید SSD بر روی دستگاه‌های مجهز به هر یک از نسخه‌های 19.0 و 19.5 و همچنین 20.0 (شامل نگارش‌های GA و MR) سیستم‌عامل SFOS به‌صورت خودکار دریافت می‌شود.

  • چنانچه گزینه Hotfix غیرفعال شده باشد، نیاز خواهد بود که SFOS به نسخه 5 MR4 یا نسخه‌های بالاتر ارتقا داده شود.
  • SFOS 19.5 MR4 و نسخه‌های بالاتر، شامل فرم‌ور جدید SSD هستند. با این حال، در این نسخه‌ها نیز می‌بایست همان‌طور که در گام بعدی توضیح داده شده فرایند نصب، به‌صورت دستی انجام شود.

2- نصب دستی: نیاز است که فرم‌ور SSD از طریق اجرای فرمان در CLI نصب شود. در نظر داشته باشید که در جریان نصب فرم‌ور جدید، دستگاه برای مدتی قادر به خدمات‌دهی نخواهد بود.

* گزینه Allow automatic installation of hotfixes به‌صورت پیش‌فرض فعال است. برای مشاهده وضعیت این گزینه، می‌توانید فرمان system hotfix را در CLI اجرا کنید.

 

فایروال‌های مشمول ارتقا

در صورتی که فایروال شامل به‌روزرسانی فرم‌ور شود، یک بَرنما (Banner) و یک پیام هشدار در Control Center ظاهر خواهد شد (تصاویر زیر). همچنین، یک ایمیل اطلاع‌رسانی نیز توسط فایروال ارسال می‌گردد.

 

 

 

 

اگر فایروال شما در فهرست مدل‌های اشاره‌شده قرار دارد و گزینه Allow automatic installation of hotfixes بر روی آن فعال است اما در عین حال، پیام‌های مذکور را مشاهده نمی‌کنید، در این صورت، این به‌روزرسانی، شامل فرم‌ور SSD فایروال شما نخواهد بود.

جهت اطمینان، توصیه می‌شود فرمان system ssd show جهت اطلاع از نیاز به ارتقا در CLI اجرا شود. این فرمان، تنها در صورت فعال بودن Hotfix قابل اجرا خواهد بود.

 

اقدامات لازم جهت نصب فرم‌ور SSD

پس از مشاهده هشدار در Control Center، می‌بایست فرمان به‌صورت دستی در CLI اجرا شود تا نصب فرم‌ور SSD آغاز گردد.

زمانبندی

با توجه به عدم خدمات‌دهی فایروال در حین ارتقا، توصیه می‌شود زمانی برای این منظور تعیین شود که حداقل تاثیر را متوجه سازمان و کسب‌وکار آن کند.

به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، از دسترسی به دکمه روشن/خاموش دستگاه و منبع / منابع برق آن نیز اطمینان حاصل کنید.

مراحل ارتقای فرم‌ور SSD

مراحل زیر را جهت نصب دنبال کنید:

1- وارد کنسول CLI شده و کلید 4 برای انتخاب گزینه Device Console فشرده شود.

2- برای بررسی در دسترس بودن ارتقا، فرمان system ssd show وارد شود. در صورت فراهم بودن امکان ارتقا، جزییات آن را مشاهده خواهید کرد.

3- برای ارتقای فرم‌ور SSD، فرمان system ssd update وارد شود. فرمان مذکور، فرم‌ور SSD را ارتقا داده و بلافاصله فایروال را راه‌اندازی مجدد می‌کند.

احتیاط! فرایند نصب به‌صورت خودکار، جریان برق ورودی را قطع و دستگاه را راه‌اندازی مجدد می‌کند. در نمونه‌های موسوم به Isolated، اگر دستگاه، ظرف چنددقیقه (حداکثر 10 دقیقه)، راه‌اندازی مجدد (Restart) نشد، ممکن است که نیاز به قطع و وصل کردن جریان برق (Power Cycle) به‌صورت دستی باشد. برای این منظور، دستگاه را خاموش کرده، دو دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را مجدد روشن کنید. چنانچه، دستگاه به یک تأمین‌کننده برق دوم یا اضافی متصل است، هر دو تأمین‌کننده را قطع کنید. تأمین‌کننده اضافی می‌تواند به دلیل افزایش ظرفیت، موجب اختلال در فرایند ارتقا شود.

 

سایر توزیع‌های فایروال

در معماری HA Cluster

در معماری HA Cluster نیاز به ارتقای مستقل فرم‌ور SSD هر کدام از دستگاه‌ها به‌صورت زیر خواهد بود:

1- مطابق با توضیحات داده‌شده در بالا، امکان ارتقای فرم‌ور SSD هر دو دستگاه بررسی شود. در نظر داشته باشید که دستگاه‌های استفاده‌شده در معماری HA Cluster الزاماً دارای SSD با مدل یکسان نیستند.

2- اگر هر دو، مشمول به‌روزرسانی بودند، ابتدا، یکی از آنها ارتقا داده شود. پس از راه‌اندازی مجدد آن، دومین دستگاه ارتقا داده شود.

 

غیرمتصل به اینترنت (AirGap)

فرم‌ور SSD جدید و فرامین CLI در نسخه‌های زیر قابل دسترس هستند:

20.0 MR1 و نگارش‌های بعد از آن

19.5 MR4 و نگارش‌های بعد از آن

پس از ارتقا به یکی از نگارش‌های MR مذکور، در صورتی که دستگاه مشمول ارتقا باشد، برنما و پیام هشدار در کنسول Control Center ظاهر می‌شود. در صورت مشاهده بَرنما/پیام، مراحل اشاره‌شده در بالا را دنبال کرده و با اجرای فرمان در CLI، فرم‌ور را به‌طور دستی نصب کنید.

 

سئوالات متداول

چرا نیاز به ارتقای فرم‌ور SSD دارم؟

ارتقا، موجب بهبود کارایی SSD شده و انجام آن برای تمامی دستگاه‌های مشمول، توصیه می‌شود.

 

اگر ارتقا بلافاصله انجام نشود چه تبعاتی خواهد داشت؟

نسخه جدید فرم‌ور SSD، کارایی عملیاتی SSD مورد استفاده در بعضی فایروال‌های ساخت سوفوس را بهبود می‌بخشند. لذا بهره‌گیری از نسخه‌های جدید در اولین فرصت، به تمامی راهبران توصیه می‌شود.

 

چرا گزینه ارتقا، فقط برای برخی مدل‌های XGS وجود دارد؟

فرم‌ور جدید SSD، تنها به زیرمجموعه‌ای از سری‌های XGS که پیش‌تر اشاره شد قابل اعمال است. این موضوع به مدل SSD بکار رفته در دستگاه بستگی دارد.

برای سایر دستگاه‌ها و مدل‌های SSD، به‌روزرسانی فرم‌ور SSD نیاز به دخالت دستی یا راه‌اندازی مجدد ندارد. برای مثال، به‌روزرسانی فرم‌ور 19.5 MR3 به‌طور خودکار صورت می‌پذیرد.

 

آیا ارتقا، نیاز به خاموش و روشن کردن فیزیکی فایروال دارد؟

تنها در نمونه‌های کاملاً مجزا (Isolated)، این نیاز وجود خواهد داشت. در اکثر مواقع، فرمان system ssd update موجب به‌روزرسانی فرم‌ور و راه‌اندازی مجدد آن، پس از اتمام به‌روزرسانی می‌شود. اگر دستگاه، ظرف چنددقیقه (حداکثر 10 دقیقه)، راه‌اندازی مجدد نشد، دستگاه را خاموش کرده، دو دقیقه منتظر بمانید و سپس آن را مجدد روشن کنید.

 

اگر فایروال پس از ارتقا، راه‌اندازی مجدد نشد و امکان خاموش و روشن کردن فیزیکی آن نبود، چه باید کرد؟

به‌عنوان یک اقدام احتیاطی، توصیه می‌شود اگر در حال حاضر، دسترسی به سوییچ خاموش / روشن دستگاه ندارید، ارتقای فرم‌ور SSD را به وقتی دیگر و در زمانی که به کنترل‌های پاور دستگاه دسترسی دارید موکول کنید.

 

در حال حاضر، از 19.5 MR3 استفاده می‌کنم و پیام به‌روزرسانی فرم‌ور SSD را در برنما می‌بینم. می‌خواهم قبل از نصب فرم‌ور SSD، سیستم‌عامل دستگاه را به SFOS v20.0 GA ارتقا بدهم. آیا برنما پیام را در نسخه 20.0 GA هم خواهم داشت؟

بله؛ برنما پس از ارتقا به 20.0 نیز ظاهر خواهد شد و اطلاعات مربوط به فرم‌ور SSD و CLI جدید، ظرف حدوداً 30 دقیقه استخراج می‌شود.

اگر SFOS به نسخه‌های جدیدتر (19.5 MR4 یا بالاتر) که فرم‌ور جدید SSD و CLI مربوطه را در خود دارند ارتقا داده شود برنما و CLI را بلافاصله مشاهده خواهید کرد. اما اگر SFOS به یکی از نسخه‌هایی که Hotfix برای آن عرضه شده (یعنی هر یک از نسخه‌های 19.0 MRx، نسخه 19.5 MR3 و نسخه‌های قبل از آن و نسخه 20.0 GA) ارتقا داده شود لازم است تا اعمال Hotfix به SFOS منتظر بمانید.

ارتقای فرم‌ور SSD فقط یکبار نیاز خواهد بود. برای مثال، اگر فرم‌ور SSD را در v19.5.3 ارتقا بدهید دیگر نیازی به انجام مجدد آن در v20.0 نخواهید داشت. در این مثال، فرم‌ور جدید SSD نصب شده و دیگر، برنما در v20.0 GA ظاهر نخواهد شد.

 

توصیه‌نامه سوفوس در خصوص فرم‌ور جدید SSD، در لینک زیر قابل مطالعه است:

https://support.sophos.com/support/s/article/KB-000045830?language=en_US

 

سامانه خدمات پس از فروش و پشتیبانی شرکت مهندسی شبکه گستر به نشانی my.shabakeh.net و شماره تلفن ۴۲۰۵۲ در اختیار مشترکین گرامی است تا مشکلات و مسائل خود را مطرح کرده و پاسخ‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *