ایران؛ سومین کشور از لحاظ کثرت باج‌افزارها

شرکت بیت‌دیفندر (Bitdefender) گزارش ماهانه خود را در خصوص تهدیدات سایبری منتشر کرد. در این گزارش ضمن مرور برخی تکنیک‌های مورد استفاده مهاجمان سایبری، خلاصه‌ای از آمار بدافزارهایی همچون باج‌افزارها ارائه شده است.

بر طبق گزارش مذکور، در بازه ۱ تا 31 اکتبر، از میان 189 خانواده باج‌افزاری، WannaCry و GandCrab، همچون چند دوره قبل، بیشترین انتشار را در مقایسه با سایر باج‌افزارها داشته‌اند.

متأسفانه، علیرغم گذشت بیش از نیم‌دهه از شناسایی WannaCry و اطلاع‌رسانی‌های گسترده‌ای در خصوص لزوم نصب اصلاحیه MS17-010 به‌عنوان راهکاری برای مقابله با این باج‌افزار، WannaCry همچنان در کشورهای مختلف از جمله ایران قربانی می‌گیرد.

GandCrab نیز از جمله معروف‌ترین باج‌افزارهایی است که حدود 5 سال از ظهور نخستین نسخه از آن می‌گذرد. شدت آلودگی‌ها به GandCrab به حدی است که برخی کارشناسان از آن با عنوان پادشاه باج‌افزارها یاد کرده‌اند. 

نکته قابل توجه این که در گزارش بیت‌دیفندر، از میان 150 کشور، ایران، پس از آمریکا و برزیل، در جایگاه سوم کشورهای با بیشترین تعداد شناسایی باج‌افزار قرار دارد.

مؤثرترین راهکار در مقابله با تهدیدات مخرب باج‌افزاری، پیشگیری از ورود آنها به سازمان است. بر طبق گزارش بیت‌دیفندر مهاجمان اغلب از تکنیک موسوم به “فیشینگ نیزه‌ای” (Spear Phishing) به منظور نفوذ اولیه دستگاه قربانیان به باج‌افزار بهره می‌گیرند. آگاهی‌بخشی کارکنان نقشی کلیدی در خنثی‌سازی این تکنیک دارد.

مشروح گزارش بیت‌دیفندر با عنوان Bitdefender Threat Debrief در لینک زیر قابل دریافت و مطالعه است:

https://businessinsights.bitdefender.com/bitdefender-threat-debrief-november-2022

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *