HP دنیای سخت افزار را ترک می کند

شرکت HP اعلام کرد که بر اساس سیاست‎های جدید شرکت، بخش کامپیوترهای شخصی (PC) و بخش جدید دستگاه‎های مبتنی بر WebOS (نظیر TouchPad tablet) را به تدریج از مجموعه بزرگ HP جدا کرده و یا کاملاً به فروش خواهد رساند.

همچنین این شرکت با ابزار تمایل به خرید شرکت نرم افزاری Autonomy به مبلغ 10 میلیارد دلار، علاقه و هدف جدید خود را در جهت توسعه فعالیت‎های نرم‎افزاری و خدماتی نشان داد.

بخش های PC ،tablet و Mobile کمترین درصد سود را برای شرکت HP دارد ولی با این حال سال گذشته، 30 درصد سود این شرکت، از همین سه بخش کسب شد. بازار کامپیوترهای شخصی همیشه بازار پرتلاطمی بوده است که به عواملی نظیر وضعیت اقتصادی مردم عادی و نوسانات فصلی در طول سال، بستگی شدید دارد. در حالیکه بازار خدمات IT و کالاهای سازمانی و شرکتی کمتر دچار این گونه نوسانات می‎شوند.

این راهی است که شرکت IBM شش سال پیش انتخاب کرد. بخش کامپیوترهای شخصی را به شرکت Lenovo فروخت و تمرکز خود را بر روی نرم‎افزار و خدمات مورد نیاز دولت، شرکت‎ها و سازمان‎های بزرگ، گذاشت.

خروج شرکت HP از بازار شلوغ گوشی‎های هوشمند و Tabletها به فاصله چند ماه از عرضه اولین محصول Tablet خود (TouchPad) که با سر و صدای زیادی نیز صورت گرفت، اتفاق می‌افتد. بازاری که با وجود شرکت Apple، جای رشد و امید چندانی برای HP باقی نگذاشته است.

9 سال قبل، شرکت HP بر خلاف تصمیم امروزش، اعتقاد داشت که فعالیت در همه زمینه‎های IT، سیاست درستی است و به همین دلیل نیز، شرکت بزرگ Compaq را خرید تا تبدیل به بزرگترین تولید کننده کامپیوترهای شخصی شود. مقامی که تا به امروز آن را حفظ کرده بود.

انتشار این خبر از سوی مدیرعامل شرکت HP در روز پنجشنبه 27 مرداد ماه، انتقادات شدید سهامداران را به دنبال داشت و ارزش سهام شرکت HP در روز جمعه 28 مرداد بیش از 26% سقوط کرد. این میزان کاهش، علاوه بر کاهس 25 درصدی ارزش سهام HP ار ابتدای سال 2011 میلادی است. بسیاری معتقدند که هیچ لزومی به اعلام این خبر در این مقطع از زمان نبوده و مسئولان HP می توانستند پس از یافتن راهکارهای عملی و قطعی، به تدریج تغییر سیاست های کلان شرکت را اعلام می کردند.

جالب است که برخلاف شرکت HP، شرکت انگلیسی Autonomy که قرار است توسط HP خریداری شود، روز جمعه 28 مرداد، شاهد افزایش 76 درصدی ارزش سهام خود بود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *