Pegasus؛ ابزار جاسوسی از متحدان آمریکا

به گفته مدیر اجرائی شرکت واتس‌اپ (WhatsApp)، مقامات برخی کشورهای متحد آمریکا از جمله کسانی هستند که در سال 2019 توسط شرکت صهیونیستی با نام ان‌اس‌او گروپ (NSO Group Technologies)  مورد هدف قرار گرفته‌اند. وی در گفتگو با روزنامه گاردین، عنوان نمود که طبق شواهد موجود بین حملات سال 2019 و نشت اطلاعات اخیر، ان‌اس‌او گروپ دخیل بوده است.

در این نشت اطلاعاتی، لیستی شامل بیش از 50،000 شماره تلفن فاش شده است، البته حضور در این لیست به معنای هدف قرار گرفتن یا سوءاستفاده شخصی توسط جاسوس‌افزار Pegasus نیست، اما ده‌ها مورد آلودگی توسط جاسوس‌افزار این شرکت تأیید شده است. گزارش‌های منتشر شده در این لیست، حاکی از آن است که علاوه بر مقامات دولتی، روزنامه‌نگاران، دیپلمات‌ها، مخالفان سیاسی، وکلا و فعالان حقوق بشر نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند.

Pegasus جاسوس‌افزاری مبتنی بر دستگاه‌های همراه است که توسط شرکت صهیونیستی ان‌اس‌او گروپ توسعه داده شده است. مهاجم با بکارگیری این جاسوس‌افزار قادر به رصد فعالیت‌های کاربر بر روی گوشی همراه او خواهد بود. دولت‌ها در کشورهای مختلف از اصلی‌ترین مشتریان محصولات ان‌اس‌او گروپ از جمله Pegasus هستند. پیامک شدن لینک مخرب اما در ظاهر مرتبط با موضوعات مورد علاقه قربانی، اصلی‌ترین روش آلوده‌سازی دستگاه همراه به جاسوس‌افزارهای ان‌اس‌او گروپ است.

این جاسوس‌افزار دارای قابلیت‌هایی از جمله دسترسی از راه دور، کنترل ایمیل و مرورگر، بررسی مکان، بررسی اطلاعات، ضبط تماس‌ها و استخراج مکالمات پیام‌رسان‌هایی از جمله WhatsApp و Facebook است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، در سال 2019، واتس‌اپ شکایتی را علیه ان‌اس‌او گروپ مطرح کرد و ادعا کرد که این شرکت از یک ضعف امنیتی در ویژگی تماس ویدیویی WhatsApp سوءاستفاده نموده تا بدون تعامل کاربر نرم‌افزارهای جاسوسی را در تلفن‌های همراه قربانیان دانلود کند و با این روش حداقل 100 فعال حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و سایر چهره‌های مورد علاقه را مورد هدف قرار داده است.

علاوه بر این، ادعا شده است که طی شش سال گذشته از Pegasus برای نظارت مخفیانه دستگاه‌های تلفن همراه 1000 شهروند استفاده شده است، که شماره تلفنی متعلق به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در این سوابق موجود است. گفته می‌شود که ماکرون در گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت در مورد ان‌اس‌او گروپ صحبت کرده و خواستار تحقیق این کشور در این خصوص بوده است.  با این حال، ان‌اس‌او گروپ می‌گوید که ماکرون هدف حمله نبوده است. در مقابل، هفته گذشته گزارش شد که رهبر مخالف هند، راجیو گاندی نیز هدف این حملات بوده است.

مدیر اجرائی شرکت واتس‌اپ،  با بیان اینکه این حادثه باید “زنگ خطر” برای همه باشد، افزود: دولت‌ها باید نقش فعالی در خصوص  نظارت بر فروشندگان جاسوس‌افزار داشته باشند.

در 30 تیر، ان‌اس‌او گروپ با انتشار بیانیه‌ای با عنوان “دیگر کافی است” اعلام کرد که منبعد این شرکت دیگر به سوالات رسانه‌ای مربوط به این گونه گزارش‌ها پاسخ نخواهد داد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *