جان مک‌آفی درگذشت

جان مک‌آفی، سازنده اولین نرم افزار ضدویروس تجاری در دنیا، همانطور که همیشه مسیر زندگی رنگارنگ خود را تعیین می کرد، در سن 75 سالگی، زمان و نحوه پایان عمرش را نیز خود انتخاب کرد. چهارشنبه دوم تیرماه 1400 او در یک زندان در اسپانیا خودکشی کرد و از دنیا رفت.

جان مک‌آفی در یک پایگاه نظامی آمریکایی در کشور انگلیس به دنیا آمد ولی در آمریکا بزرگ شد و به دانشگاه رفت. در سال 1967 مدرک دانشگاهی خود را از یک موسسه عالی در ایالت ویرجینیا گرفت و سالها بعد در 2008 میلادی از همان موسسه، دکترای افتخاری دریافت کرد.

در اواسط دهه 1980 میلادی با خلق و ساخت نرم افزار ضدویروس McAfee VirusScan به شهرت جهانی رسید، ضدویروسی که اکنون بیش از 500 میلیون کاربر در دنیا دارد. ماجرای ساخت ضدویروس بسیار ساده بود. یک نسخه از Brain، اولین ویروس کامپیوتری در دنیا، به دست مک‌آفی رسید. بعد از آن او آرام نگرفت تا نرم افزار ضدویروس Brain را نوشت.

قبل از آن، جان مک‌آفی در شرکتهای بزرگی نظیر ناسا (NASA)، زیراکس (Xerox) و لاکهید-مارتین (Lockheed Martin) کار کرده بود.

وی شرکت McAfee Associates را در سال 1987 برای فروش تجاری ضدویروس تاسیس کرد. به فاصله چند سال پس از تاسیس، آن شرکت موفق را در بازار بورس نیویورک به عرضه عمومی گذاشت. دو سال بعد از آن، جان مک‌آفی تمام سهام خود را در این شرکت فروخت و ارتباط خود را بطور کامل و برای همیشه با شرکتی که نام او را همچنان یدک می کشید، قطع کرد.

در سال 2014 شرکت اینتل (Intel) که شرکت مک‌آفی را خریده بود ، تصمیم گرفت که دیگر از نام مک‌آفی استفاده نکند و نام جدید Intel Security را برای شرکت انتخاب کرد. آن زمان جان مک‌آفی شوخ طبع در یک مصاحبه گفته بود: “از شرکت اینتل سپاسگزارم که بالاخره نام من را از روی بدترین نرم افزار کره زمین برداشت!” البته مدتی بعد شرکت اینتل به همراه شریک جدیدش، Thoma Bravo، از این تصمیم خود پشیمان شدند و یکبار دیگر نام مک‌آفی را روی محصولات خود گذاشتند.

جان مک‌آفی ایده پرداز و موسس چندین شرکت مختلف در سالهای بعد از ضدویروس بود. از دنیای فناوری اطلاعات گرفته تا تولید آنتی بیوتیک گیاهی و استخراج رمزارز، در زمانی که هنوز خیلی‌ها اسم رمزارز را نشنیده بودند.

در طول زندگی رنگارنگ و پر فراز و نشیب خود، مک‌آفی دو بار نیز در سالهای 2016 و 2020 نامزد ریاست جمهوری آمریکا از سوی حزب Libertarian شد. البته در هر دو بار در همان مراحل اول مبارزات، کنار کشید.

دو سال قبل، جان مک‌آفی اقرار کرد بیش از هشت سال هست که به دلایل اعتقادی خود از پرداخت مالیات در آمریکا سر باز زده است. اداره مالیات آمریکا هم که از مدتها مشکوک به فرار مالیاتی وی شده بود، با جدیت بیشتری این موضوع را دنبال کرد و حدود 9 ماه قبل، هنگامی که جان مک‌آفی قصد سوار شدن به هواپیما از اسپانیا به ترکیه را داشت، به اتهام فرار مالیاتی دستگیر شد. در ماه‌های اخیر پس از کش و قوس‌های قضایی، روز چهارشنبه دوم تیرماه دادگاه اسپانیایی رای به استرداد او به کشور آمریکا داد.

چند ساعت بعد، یکبار دیگر جان مک‌آفی مسیر زندگی خود را انتخاب و در سلول زندان اسپانیایی خود را حلق آویز کرد. 

ماجرا به اینجا ختم نمی شود! حال و هوای مهیج جان مک‌آفی بعد از مرگ وی نیز ادامه پیدا کرده. اخیراً در چندین موقعیت، وی ادعا کرده بود که اگر حلق آویز شود، مطمئن باشیم که او به قتل رسیده است!

ساعتی بعد از مرگ وی بر روی صفحه اینستاگرام جان مک‌آفی، حرف Q (به علامت طرفداران “تئوری توطئه QAnon” در آمریکا) به نمایش در آمد، قبل از اینکه حساب کاربری وی به عنوان یک کاربر فوت شده توسط اینستاگرام برای همیشه از دسترس خارج شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *