بررسی نتایج نظرسنجی شماره 3 (سیستم های عامل)

در نظرسنجی شماره سوم با عنوان “از کدام سیستم عامل استفاده می کنید”، که در تیر ماه سال جاری برگزار شد، بیش از 430 نفر شرکت کرده و به سئوالات این نظرسنجی درباره سیستم های عامل پاسخ دادند.

نظرسنجی‎های شبکه گستر به منظور شناخت بیشتر رفتار و علایق کاربران ایرانی انجام می‎شود تا بتوان براساس آن خدمات مفیدتر و موثرتری ارائه کرد. مجموعه نظرسنجی‎های شبکه گستر از ابتدای سال جاری آغاز شده و اکنون با پایان نظرسنجی سوم، از اوایل مرداد ماه نظرسنجی جدید درباره میزان استفاده از نشریات، سایت‎ها و خبرگزاری‎های حوزه IT آغاز شده است. برای شرکت در نظرسنجی‎ شماره چهارم شبکه گستر، می‏توانید اینجا را کلیک کنید.

نتایج به دست آمده از نظرسنجی شماره سه نشان می‎دهد که نزدیک به 95 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی از انواع سیستم‎های عامل Windows استفاده می‎کنند. سیستم‎های عامل Linux تنها 4 درصد و سیستم عامل Apple Mac تنها یک درصد باقیمانده را شامل می‎شوند.

تقریباً مطابق با آمارهای جهانی، در این نظرسنجی نیز نیمی ازاستفاده کنندگان Windows از سیستم عامل Win XP استفاده می‎کنند. ولی نکته جالب این است که با وجود گذشت زمان نسبتاً کوتاهی از عرضه سیستم عاملWin 7 به بازار، بیش از 45 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، این سیستم عامل را به کار می‎برند. نکته جالب دیگر هم میزان استفاده از Win Vista است که تنها دو درصد است.

همانطوری که پیش بینی می شد، در بین استفاده کنندگان از انواع سیستم‎های عامل Linux، دو نوع Ubunta و Red Hat به ترتیب با 12 و 10 درصد، جایگاه‎های اول و دوم را دارند. Fedora نیز با 5 درصد در مقام سوم قرار گرفته است.

علیرغم گسترش عرضه محصولات Apple در یک سال گذشته درایران، کمتر از 8 درصد از شرکت‎کنندگان در نظرسنجی از سیستم‎های عامل Mac استفاده می‎کنند. البته جای خوشحالی است که اکثریت همین تعداد اندک نیز جدیدترین نسخه‎های این سیستم عامل را به کار می‎برند.

بیش از 64 درصد از شرکت‎کنندگان در این نظرسنجی فقط یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود نصب کرده و استفاده می‏کنند. 27 درصد مابقی کاربران نیز دو سیستم عامل دارند که 17 درصد آنها از دو سیستم عامل هم خانواده (مثلاً دو Windows) و 10 درصد نیز از دو سیستم عامل متفاوت (مثلاً Windows و Linux) استفاه می‎کنند. 3 درصد باقیمانده از شرکت‎کنندگان نیز اعلام کرده‎اند که بیش از سه سیستم عامل بر روی کامپیوتر خود دارند.

شرکت‎کنندگان در پاسخ به دلیل استفاده از سیستم عامل فعلی‎شان، نظرات جالبی داده اند. 67 درصد از کاربران فقط به دلیل اینکه نرم‎افزارهای کاربردی آنها با یک سیستم عامل خاص سازگار است، آن سیستم عامل را انتخاب کرده و به نوعی مجبور به استفاده از آن هستند. 19 درصد باقیمانده نیز فقط به دلیل تازه و جدید بودن سیستم عامل، آن را نصب و استفاده می‎کنند.

از نظر به روز بودن سیستم عامل، شاید آمارها چندان مثبت و امیدوار کننده نباشد. تنها کمی بیش از نیمی از شرکت‎کنندگان در نظرسنجی از امکانات به روز رسانی خودکار سیستم عامل  استفاده می‎کنند و 36 درصد نیز هر زمان که دچار مشکل شده و نیاز آن را احساس کنند، اقدام به به روز رسانی دستی می‎کنند. احتمالاً استفاده از نسخه های غیرمجاز و کپی سیستم های عامل و بیم از کار افتادن آن در صورت ارتباط با سایت های به روز رسانی، دلیل عمده این درصدهای پایین می باشد. البته 8 درصد نیز اصلاً نیاز به به روز رسانی سیستم عامل خود را احساس نکرده‎اند !

در پایان، یک بار دیگر از همه شرکت کنندگان در نظرسنجی‎های شبکه گستر تشکر و قدردانی می‏کنیم و از آنان سپاسگزاریم که ما را در انجام برنامه‎ها و طرح‎هایمان همیشه همراهی و پشتیبانی کرده‎اند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *