Flash Player مرد!

تا ساعاتی دیگر، مصادف با تولد 25 سالگی Flash Player، حیات این نرم‌افزار برای همیشه پایان می‌یابد.

Flash Player فناوری پرطرفداری بود که محتوای تولید شده در بستر آن، خاطرات زیادی را برای چندین نسل از کاربران رقم زده است.  

اما امنیت Flash Player همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های محققان امنیت فناوری اطلاعات و منتقدان این نرم‌افزار بوده است.

سالهاست آسیب‌پذیری‌های روز-صفر و حیاتی در این نرم‌افزار مورد سوءاستفاده تبهکاران سایبری، از هکرهای تازه‌کار گرفته تا نفوذگران حرفه‌ای با پشتوانه دولتی قرار می‌گیرد.

اولین بار در مرداد 1396 شرکت ادوبی (Adobe Inc) در بیانیه‌ای مشترک با شرکت‌های اپل (Apple Inc)، فیس‌بوک (Facebook Inc)، گوگل (Google LLC)، مایکروسافت (Microsoft Corp) و موزیلا (Mozilla Corp) از پایان پشتیبانی از Flash Player در انتهای سال 2020 خبر داد. این تصمیم بر پایه کاهش کاربران این نرم‌افزار به دلیل ظهور فناوری‌های امن و کاراتر نظیر HTML5،و WebGL و WebAssembly گرفته شد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، از فردا 12 دی ماه شرکت ادوبی، رسماً توزیع این نرم‌افزار و عرضه اصلاحیه برای آن را متوقف خواهد کرد.

جهت هشدار به کاربران در خصوص ریسک امنیتی استفاده از این نرم‌افزار، شرکت ادوبی با نمایش پیام‌هایی به کاربران توصیه اکید می‌کند که نسبت به حذف این محصول از روی دستگاه خود اقدام کنند.

با این حال تا زمانی که کاربر بر روی دگمه Uninstall کلیک نکند یا به‌صورت دستی آن را حذف نکند Flash Player همچنان بر روی دستگاه فعال باقی خواهد ماند.

از مدتی پیش نیز، همان‌طور که در اینجا به آن پرداخته شد شرکت مایکروسافت با انتشار یک به‌روزرسانی اختیاری (Optional) به شناسه KB4577586 امکان حذف خودکار نرم‌افزار Flash Player فراهم کرده است.

عدم انتشار اصلاحیه‌های امنیتی برای Flash Player به معنای آسیب‌پذیری هر چه بیشتر دستگاه‌هایی است که این نرم‌افزار بر روی آنها نصب است. لذا حذف این محصول از روی تمامی دستگاه‌های سازمان به تمامی راهبران توصیه می‌شود.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *