هشدار Google درباره آلودگی 2 میلیون کامپیوتر

شرکت Google در یک اقدام بی‎سابقه، به میلیون‎ها کاربر که احتمالاً کامپیوترشان آلوده به انواع بدافزارها و نرم‎افزارهای امنیتی جعلی هستند، هشدار می‎دهد.

این هشدار به صورت یک نوار زرد رنگ در بالای صفحه جستجو Google به نمایش در می‎آید. عنوان این هشدار your computer appears to be infected است.

در ادامه این پیام هشدار، به کاربر اطلاع داده می‎شود که به دلیل وجود بدافزارهایی بر روی کامپیوترش، ارتباط بین کامپیوتر و سایت Google و دیگر سایت‎های اینترنتی، شنود می‎شود. همچنین یک پیوند (Link) راهنما نیز در اختیار کاربر گذاشته می‎شود.

شرکت Google از روز سه‎شنبه 28 تیر ماه که ترافیک مشکوک و غیر متعارفی را در یکی از مراکز داده (Data Center)های خود مشاهده کرد، نمایش این پیام هشدار را آغاز کرد. بررسی‎های Google نشان می‎داد که این ترافیک غیرعادی از تعدادی سرور (Proxy)های  خاص عبور می‎کند و این رفتار می‎تواند ناشی از فعالیت یک بدافزار باشد. بررسی‎های دقیق‎تر مشخص کرد که این بدافزار گونه خاصی از یک نرم‎افزار ضد ویروس جعلی است.

بدافزارهایی که با ایجاد وحشت و نگرانی برای کاربران، آنان را فریب داده و وادار به اعمال غیرضروری (نظیر خرید نرم‎افزار جعلی) و یا زیان‎آور (نظیر مراجعه به سایت‎های مخرب و یا ارسال نامه‎های ناخواسته و مزاحم) می‎کنند، در کل Scareware نامیده می‎شوند.

افراد خلافکار، علاوه بر فریب کاربر و فروش نرم‎افزار ضدویروس جعلی به او، با هدایت ترافیک اینترنت کاربر به یک سرور واسط، اقدام به شنود ارتباطات کرده و می‎تواند کاربر را به سایت‎های جعلی کشانده و اطلاعات شخصی وی را به سرقت ببرد.

هشدار Google فقط در حد یک هشدار است و هیچگونه اقدامی برای پاکسازی کامپیوتر آلوده نمی‎شود. این مسئولیت کاربر است که پس از مشاهده این پیام هشدار، اقدامات لازم و ضروری را برای شناسایی نوع آلودگی و رفع آن به عمل آورد.

البته برخی کارشناسان امنیتی، در موثر بودن این اقدام Google تردید دارند و حتی آن را خطر آفرین می‎دانند. به عقیده این کارشناسان، افراد خلافکار به آسانی و سرعت خواهند توانست که این پیام هشدار Google را جعل کرده و از آن به نفع خود استفاده کنند. همچنین این احتمال وجود دارد پیوند راهنمایی که در پیام هشدار برای کمک به کاربر ارائه شده، مورد سوءاستفاده قرار گرفته و کاربران را با استفاده از این پیوند به سایت‎های جعلی، کشانده و فریب داد.

شرکت Google ضمن قبول این احتمالات و آگاهی از خطراتی که این پیام هشدار می‎تواند به وجود آورد، اثرات مثبت آن را بیشتر دانسته و تصمیم به انجام این اقدام کم سابقه کرده است.

اگر در هنگام جستجو در سایت Google، در بالای صفحه نتایج جستجوی خود، پیام هشدار زرد رنگ Google را مشاهده کردید، آن را نادیده نگرفته و حتماً با ابزارهای مناسب اقدام به کنترل کامپیوتر خود و شناسایی آلودگی احتمالی بر روی آن کنید.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *