نصب خودکار جاسوس‌افزار بر روی گوشی، در مرز چین

بر اساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز آن را منتشر کرده در مرز ایالت سین‌کیانگ چین با قرقیزستان، بازرسان چینی اقدام به نصب مخفیانه یک برنامک جاسوسی بر روی گوشی‌های هوشمند گردشگران می‌کنند.

اقلیت مسلمان سین‌کیانگ همواره تحت کنترل‌های شدید دولت چین قرار داشته‌اند.

بر طبق گزارش نیویورک تایمز، برنامه جاسوسی مذکور به‌محض نصب شدن ایمیل‌ها، پیامک‌ها، رویدادهای ثبت شده در تقویم و سوابق و اطلاعات تماس را استخراج کرده و آنها را به سروری محلی ارسال می‌کند.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که حوزه فعالیت این جاسوس‌افزار صرفا در درگاه بازرسی مرزی بوده و در بیشتر مواقع پیش از بازگردانده شدن گوشی به مالک آن برنامک از روی آن حذف شده است. مشخص نیست که اطلاعات ارسال شده به سرور تا چه مدت نگهداری شده و یا چه استفاده‌هایی از آنها می‌شود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، برنامک مذکور که از آن با عنوان Feng Cai یا BXAQ یاد شده قادر به شناسایی بیش از 73 هزار فایل از پیش تعیین شده، آیاتی از قرآن، بخش‌هایی از لغت‌نامه‌های عربی و اطلاعاتی در خصوص دالایی لاما است.

جالب‌تر از همه اینکه آهنگی از یک گروه گرایندکور ژاپنی با نام Unholy Grace نیز از جمله مواردی است که Feng Cai در جستجوهای خود به آن حساس است!

این برنامک قادر به نصب شدن خودکار بر روی گوشی‌های با سیستم عامل Android است؛ اما برای گردشگرانی که از گوشی‌های ساخت شرکت اپل با سیستم عامل iOS استفاده می‌کنند بازرسان ناچار به اتصال آنها به یک دستگاه سخت‌افزاری و اجرای عملیات نصب از طریق آن هستند.

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد Feng Cai توسط یک شرکت فعال در حوزه مخابرات با نام FiberHome که دولت چین نیز از سهامداران آن است توسعه داده شده است.

حدود دو سال قبل نیز مقامات چین شهروندان سین‌کیانگ را ملزم به نصب یک برنامک مشابه با نام Jingwang کرده بودند.

مشروح گزارش نیویورک تایمز در اینجا قابل دریافت و مطالعه است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *