راهکار بهینه گوگل برای رمزگذاری داده‌ها بر روی دستگاه‌های ضعیف

شرکت گوگل الگوریتم رمزگذاری جدیدی را معرفی کرده که به‌طور خاص برای اجرا بر روی آن دسته از گوشی‌های هوشمندی که فاقد سخت‌افزارهای پیشرفته هستند طراحی شده است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، سیستم عامل Android برای رمزگذاری‌های کل دیسک از AES-128-CBC-ESSIV و برای رمزگذاری‌های مبتنی بر فایل از AES-256-XTS پشتیبانی می‌کند و مدتهاست که گوگل سازندگان دستگاه‌های با نسخه 6 و بالاتر این سیستم عامل را ملزم به لحاظ کردن رمزگذاری AES در محصولات خود کرده است. هدف از رمزگذاری، حفاظت از داده‌ها در برابر افراد غیرمجاز است.

اما از سویی دیگر، رمزگذاری فرایندی پیچیده است که اجرای آن مستلزم در اختیار گرفتن منابع قابل توجهی از پردازشگر دستگاه است و عملا تا قبل از این گوشی‌های هوشمند با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف از بهره گیری از آن عاجز بوده‌اند.

اکنون، گوگل با عرضه راهکاری با عنوان Adiantum، با استفاده از الگوریتم ChaCha در تلاش است که صاحبان دستگاه‌های با سخت‌افزار غیرپیشرفته را هم قادر به بکارگیری رمزگذاری کند.

در نمودار زیر که در آن کارایی رمزگذاری Adiantum با AES-256-XTS مقایسه شده بخوبی میزان بهینگی راهکار جدید گوگل نشان داده شده است.

انتظار می‌رود که با این اقدام گوگل دامنه رمزگذاری‌ها نه فقط به گوشی‌های هوشمند با منابع ضعیف که حتی دستگاه‌هایی همچون ساعت‌های هوشمند و تجهیزات پزشکی متصل به اینترنت نیز گسترش پیدا کند.

یکی از مدیران ارشد گوگل اظهار امیدواری کرده که روزی فرا برسد که همانطور که کاربران از خرید گوشی‌های فاقد قابلیت ارسال و دریافت پیامک پرهیز می‌کنند، توانایی رمزگذاری داده‌های ذخیره شده بر روی گوشی‌ها نیز به یک ضرورت برای همگان تبدیل شود.

جزییات بیشتر در خصوص Adiantum در اینجا قابل دریافت و مطالعه است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *