‫ هشدار مهم مرکز ماهر درباره ادامه سوءاستفاده از روترهای میکروتیک

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای کشور (ماهر) که از ابتدای سال جاری، حداقل ۶ مرتبه در خصوص آسیب‌پذیر بودن تعداد زیادی از روترهای میکروتیک فعال در سطح کشور اطلاع‌رسانی کرده بار دیگر ضمن تاکید بر لزوم به‌روزرسانی ثابت‌افزار این تجهیزات از ادامه سوءاستفاده مهاجمان از روترهای مذکور خبر داده است.

با رصدهای انجام شده توسط این مرکز، تعداد دستگاه‌های فعال میکروتیک در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ در کشور برابر با ۶۹،۸۰۵ عدد بوده است. تعداد دستگاه‌های آسیب‌پذیر شناسایی شده توسط مرکز ماهر در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ تعداد ۱۶،۱۱۴ عدد بوده است که تمامی این ۱۶ هزار دستگاه در معرض نفوذ قرار داشتند. اطلاع‌رسانی چندین باره مرکز ماهر، درباره ضرورت به‌روزرسانی و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری و گسترش این تهدید صورت گرفته است. علاوه بر این اقداماتی چون قطع ارتباط از خارج کشور به دستگاه‌های داخل کشور شامل درگاه ۸۲۹۱ (Winbox) توانست تا حدی مانع افزایش تعداد قربانیان گردد.

با این حال این مرکز افزوده که با وجود همه‌ اقدامات صورت گرفته متاسفانه مشاهده شد به دلیل عدم همکاری مالکین این تجهیزات به ویژه شرکت‌های خدمات اینترنتی که مالک یا بهره‌بردار بخش عمده این تجهیزات هستند، بسیاری از روترهای فعال در کشور همچنان به‌روزرسانی نشده و آسیب‌پذیر می‌باشند. به گفته ماهر هر یک به دفعات مورد نفوذ مهاجمان مختلف قرار گرفته است.

ماهر ضمن اعلام این موضوع که فهرست کلیه تجهیزات آلوده شناسایی شده به تفکیک شرکت‌ها و سازمان‌های مالک، به سازمان تنظیم مقررات رادیویی ارسال شده، هشدار داده است که درصورت عدم اقدام این شرکت‌ها در راستای پاکسازی و رفع آسیب‌پذیری، راهکارهای قانونی توسط آن سازمان اجرا خواهد شد.

مشروح اطلاعیه مرکز ماهر در لینک زیر قابل مطالعه است:

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *