چه بخواهید چه نخواهید، گوگل موقعیت شما را رهگیری می‌کند!

شرکت گوگل بسیار مشتاق است که بداند به کجاها می‌روید؛ حتی اگر به صراحت گفته باشید “نه”!

نتایج تحقیقی که خبرگزاری آسوشیتد‌پرس آن را منتشر کرده نشان می‌دهد که بسیاری از سرویس‌های گوگل بر روی دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل Android و گوشی‌های iPhone حتی در صورت غیرفعال بودن گزینه Location History، سوابق موقعیت کاربر را ضبط و نگهداری می‌کنند.

برای مثال، زمانی که برنامک Maps بر روی دستگاه باز می‌شود گوگل تصویری از موقعیت فعلی کاربر را استخراج و ذخیره می‌کند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از آسوشیتد‌پرس در برخی جستجوها که کلمات و عبارات مورد جستجو هیچ ارتباطی به مکان ندارند نیز طول و عرض دقیق جغرافیایی محلی که کاربر در آن قرار دارد در حساب کاربری گوگل ذخیره می‌شود.

محققان معتقدند که این اقدام گوگل نقض حریم خصوصی دو میلیارد کاربر Android و صدها میلیون کاربر iPhone است که از گوگل برای اموری همچون مسیریابی و جستجو استفاده می‌کنند.

گوگل در واکنش به گزارش آسوشیتد‌پرس اعلام کرده:

برای بهبود تجربه کاربر ممکن است که از روش‌های مختلفی شامل Location History و Web and App Activity و همچنین سرویس‌های مکان‌یابی در سطح دستگاه استفاده شود. ما برای هر یک از این ابزارها توضیحات شفافی ارائه کرده‌ایم و با لحاظ نمودن کنترل‌های قدرتمند، کاربر را قادر به فعال یا غیرفعال ساختن آنها نموده‌ایم. ضمن این‌که کاربر در هر زمان قادر به حذف سوابق ضبط شده خود است.

از نظیر بسیاری از کارشناسان این توضیحات گوگل با مفهوم Location History منافات دارد. آن چه که از غیرفعال کردن Location History برداشت می شود عدم رهگیری مکان و موقعیت کاربر است. حال آن که بر اساس جوابیه گوگل برای رسیدن به این منظور لازم است که قابلیت Web and App Activity نیز بر روی دستگاه غیرفعال شود.

مشروح گزارش آسوشیتد‌پرس در لینک زیر قابل دریافت و مطالعه است:

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *