FontCode؛ تکنیکی برای مخفی کردن پیام در یک کاراکتر!

سه محقق از دانشگاه کلمبیا، تکنیکی با عنوان FontCode ابداع نموده‌اند که از طریق آن می‌توان هر پیامی را در هر نوع کاراکتری مخفی کرد.

این تکنیک پنهان‌نگاری (Steganography)، از نحوه پردازش فونت‌ها توسط سیستم‌های کامپیوتری که در عمل بکارگیری معادلات ریاضی برای به تصویر کشیدن خطوط و انحناهای هر کاراکتر است بهره می‌گیرد.

در حقیقت، FontCode تکنیکی برای دست‌درازی به این معادلات و ایجاد تغییراتی جزیی، بر اساس الگوریتمی مشخص، بر روی یک یا چندین کاراکتر درج شده در متن است. به‌نحوی که تنها فرد آگاه از الگوریتم قادر به شناسایی تغییرات اعمال شده بر روی کاراکتر اصلی و استخراج اطلاعات مخفی شده – از طریق معادل‌سازی آن تغییرات – باشد.

تغییرات اعمال شده می‌توانند آنقدر جزیی باشند که توسط چشم غیرمسلح قابل تشخیص و حتی قابل رویت نباشند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، از تکنیک FontCode می‌توان برای مخفی نمودن هر نوع پیام محرمانه در هر نوع کاراکتر و نه فقط کاراکترهای حرفی‌عددی (Alphanumeric) استفاده کرد. برای مثال، در مقاله این محققان، به نت‌های موسیقی یا معادلات ریاضی اشاره شده است.

ضمن اینکه این تکنیک وابستگی به رسانه و نوع فایل انتقال‌دهنده نداشته و کاراکتر حاوی پیام محرمانه به هر صورت که منتشر شود (دیجیتالی یا چاپی) توسط فرد مطلع از الگوریتم قابل استخراج خواهد بود.

محققان خالق FontCode امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک این تکینک بتواند جایگزین روش‌هایی همچون رمزینه (Barcode) و رمزینه پاسخ سریع (QR Code) شود و حتی به‌عنوان ابزاری برای حفاظت از حق تکثیر (Copyright) جایگزین مواردی همچون نقشاب (Watermark) شود.

جزییات بیشتر در خصوص تکنیک FontCode در لینک‌های زیر قابل دریافت و مطالعه است:

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *