ماین کردن بیت کوین

حذف افزونه‌های استخراج‌کننده از Web Store توسط Google

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، Google اعلام کرده که از 13 فروردین ماه، در فرآیند بررسی توسط ارزیابان Chrome Web Store از ورود آن دسته از افزونه‌هایی (Extension) که اقدام به استخراج پول‌های دیجیتال بر روی دستگاه کاربر می‌کنند جلوگیری می‌شود.

افزونه‌های با این ویژگی که پیش از این تاریخ بر روی Web Store به اشتراک گذاشته شده‌اند نیز تا اواخر ماه ژوئن حذف خواهند شد.

در پول‌های دیجیتال، فرآیندی با عنوان استخراج (Mining) وجود دارد که یکی از اصلی‌ترین وظیفه آن تایید اطلاعات تبادل شده در شبکه این واحدهای پولی است. فرآیند استخراج مستلزم فراهم بودن توان پردازشی بسیار بالاست. در نتیجه شبکه واحد دیجیتال نیز در قبال تلاشی که برای این پردازش‌ها انجام می‌شود به استخراج‌کنندگان پاداشی اختصاص می‌دهد.

با توجه به نیاز به توان پردازش بالا، انجام استخراج می‌تواند یک سرمایه‌گذاری هزینه‌بر برای استخراج‌کننده باشد. اما برنامه‌های موسوم به Cryptocurrency Miner با بهره‌گیری از توان پردازشی دستگاه‌های آلوده به خود از آنها به‌منظور سودرسانی به نویسنده یا نویسندگان برنامه سوءاستفاده می‌کنند.

تا قبل از این، در صورتی که استخراج پول دیجیتال تنها هدف افزونه می‌بود و پیش از نصب شدن در خصوص بهره‌گیری از منابع دستگاه به کاربر اطلاع‌رسانی می‌شد، اشتراک‌گذاری آن بر روی Web Store مجاز شمرده می‌شد.

اما به گفته یکی از مدیران Google تقریباً 90 درصد افزونه‌هایی که اسکریپت استخراج‌کننده در خود دارند از این سیاست پیروی نمی‌کرده‌اند. احتمالاً این مطلب به افرونه‌هایی اشاره دارد که در پس یکی از پروسه‌ها و بدون اطلاع کاربر اقدام به استخراج پول‌های دیجیتال می‌کنند.

به این نوع برنامه‌های به اصطلاح ناخواسته Cryptojacking اطلاق می‌شود که در این اتاق خبر نیز به چندین نمونه از آنها اشاره شده است.

در زمان اجرا شدن افزونه Cryptojacking در مرورگر Chrome آنچه که کاربر در Task Manger با آن روبرو می‌شود پروسه Chrome است که منابع CPU دستگاه را بشدت در اختیار گرفته است. موضوعی که می‌تواند تاثیری منفی بر روی اعتبار این مرورگر داشته باشد.

متاسفانه همانطور که اشاره شد اکثر این افزونه‌ها عملیات استخراج را به صورت مخفیانه و بدون اطلاع به کاربر انجام می‌دهند. بنابراین اعمال محدودیت‌های جدید به معنای در امان بودن کاربران از گزند تمامی این نوع افزونه‌ها نخواهد بود.

به کاربران توصیه می‌شود که پیش از نصب افزونه جدید نگاهی به توضیحات درج شده در مورد آن بنیدازند.

همچنین در این راهنما به نحوه استفاده از قابلیت Task Manager مرورگر Chrome برای شناسایی افزونه‌ها و سایت‌هایی که بصورت غیرعادی از توان پردازشگر دستگاه بهره‌گیری می‌کنند پرداخته شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *