کاهش شدید استفاده از نرم‌افزار Flash

سهم کاربران مرورگر Chrome که در طی یک روز حداقل یک صفحه اینترنتی با محتوای Flash را باز می‌کنند از 80 درصد در سال 2014 به کمتر از 8 درصد در اوایل سال 2018 کاهش یافته است.

این آمار را خانم پریسا تبریز، یکی از مدیران برجسته شرکت Google، در سمپوزیوم NDSS ارائه کرده است.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، بیش از دو دهه است که برنامه‌نویسان و طراحان تحت وب از نرم‌افزار Adobe Flash برای ساخت محتواهای سمعی و بصری اینترنتی استفاده می‌کنند و بسیاری از محتواهای باارزش به‌اشتراک‌گذاشته شده بر روی اینترنت توسط این نرم‌افزار ساخته شده است.

اما سالهاست که متخصصان امنیتی به کاربران توصیه می‌کنند که از نصب نرم‌افزار Flash بر روی دستگاه‌های خود اجتناب کنند. دلیل این توصیه وجود آسیب‌پذیری‌ها و ضعف‌های امنیتی فراوان در این نرم‌افزار است. بنحوی که بسیاری از ویروس‌نویسان و هکرها با بهره‌جویی از همین آسیب‌پذیری‌ها اقدام به آلوده کردن دستگاه و رخنه به شبکه اهداف خود می‌کنند.

از این رو، در اواسط امسال شرکت Adobe اعلام نمود که پشتیبانی از این محصول معروف خود را در پایان سال 2020 متوقف خواهد کرد.

با این حال سازندگان اصلی بازار مروگرها همچون Microsoft و Google ماه‌هاست که تنظیمات مرورگرهای خود را بجای “فعال بودن نمایش Flash در حالت پیش‌فرض” به “کلیک برای فعالسازی محتوای Flash” تغییر داده‌اند.

اکنون آمار ارائه شده توسط خانم تبریز نشان می‌دهد که بسیاری از برنامه‌نویسان سایت تصمیم گرفته‌اند تا پیش از پایان یافتن پشتیبانی Adobe از Flash به بسترهای جایگزین همچون HTML5 روی بیاورند.

هر چند که این بدان معنا نیست که درصد دستگاه‌هایی که نرم‌افزار Flash بر روی آنها نصب شده نیز با همین شیب تند کاهش یافته باشد. بنابراین همچون همیشه به مدیران شبکه توصیه می‌شود نسبت به نصب اصلاحیه‌های این نرم‌افزار توجه ویژه‌ای داشته باشند. با این توضیح که امکان به‌روزرسانی خودکار نرم‌افزارهای Adobe با نشانی‌های IP ایرانی وجود نداشته و کاربران و مدیران شبکه باید با استفاده از روش‎ها و ابزارهای یگر اقدام به این کار کنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *