28 ژانویه، روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، امروز، 8 بهمن ماه، مصادف با 28 ژانویه، روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات است. هدف از اختصاص چنین روزی، افزایش آگاهی عموم نسبت به حریم شخصی و حفاظت از داده‌هاست.

حریم خصوصی اطلاعات، جنبه‌ای از فناوری اطلاعات است که به میزان توانایی فرد در تعیین اینکه چه اطلاعاتی از او با افراد ثالث – خواسته یا ناخواسته – به اشتراک گذاشته شود اشاره دارد.

روز جهانی حریم خصوصی اطلاعات در تقویم حدود 50 کشور به ثبت رسیده است.

در بسیاری از کشورها مراسم‌های برگزار شده به مناسبت این روز بر آگاهی‌رسانی در خصوص اهیمت حفاظت از حریم خصوصی در پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی بخصوص در بسترهای آنلاین توجه دارند. در طی سال‌های اخیر، دامنه این آموزش‌ها نه فقط بر سازمان‌ها و کاربران که بر خانواده‌ها و مشتریان نیز تمرکز داشته است.

اما تقریباً به طور یقین می‌توان گفت که در کشور ما اتفاق خاصی از این بابت نمی‌افتد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنها در حوزه اینترنت سیار کشور، تعداد مشترکین پهن باند به حدود 42 میلیون نفر رسیده است.

افزایش روز افزون نفوذ اینترنت و بکارگیری هر چه بیشتر گوشی‌ها و دستگاه‌های همراه در کشور از یک سو و الکترونیکی و آنلاین شدن بسیاری از فرآیندها از سویی دیگر، لزوم توجه ویژه به مباحث حریم خصوصی اطلاعات شهروندان ایرانی را بیش از هر زمانی دیگر پررنگ می‌سازند.

شکی نیست که چنین مناسبت‌هایی می‌توانند فرصتی مناسب برای بحث و گفتگو در خصوص چالش‌ها و راهکارهای این حوزه بااهمیت و البته مهجور مانده باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *