تهدید روسیه: استفاده از پیام‌رسان تلگرام ممنوع می‌شود

در پی مخالفت مدیران تلگرام با امضای قوانین جدید حفاظت از داده‌های روسیه، مقامات این کشور تهدید کرده‌اند که استفاده از این پیام‌رسان را ممنوع خواهند کرد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، بر اساس اطلاعیه‌ای که سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) آن را منتشر کرده تروریست‌هایی که در فروردین ماه اقدام به کشتار 15 نفر در متروی سن‌پترزبورگ کردند در ارتباطات خود از پیام‌های رمز شده تلگرام استفاده می کرده‌اند.

در فرآیند رمزگذاری، هدف، رمزگشایی شدن پیام تنها به شرط وجود داده‌ای موسوم به کلید رمزگذاری است. پیچیدگی و قدرت کلید بر اساس تعداد بیت بکاررفته در ساخت آن است. هر چه تعداد این بیت‌ها بیشتر باشد شانس یافتن آن هم دشوارتر و در تعداد بیت بالا عملاً غیرممکن می‌شود.

قوانین جدید حفاظت از داده‌ها در روسیه که از ابتدای سال میلادی جاری به اجرا گذاشته شده تمامی شرکت‌های فناوری خارجی را ملزم می‌کند که داده‌های مربوط به شهروندان این کشور را به همراه کلیدهای رمزگذاری برای مدت 6 ماه نگهداری کرده و در صورت نیاز آنها را با نهادهای قانونی روسیه به اشتراک بگذارند.

اکنون دعوای مقامات روسیه و تلگرام بر سر موضوع به اشتراک‌گذاری کلیدهای رمزگذاری بالا گرفته است.

پیش‌تر، Pavel Durov بنیانگذار تلگرام گفته بود که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نیز تلاش کرده بودند که این شرکت را متقاعد به ضعیف کردن رمزگذاری یا نصب درب پشتی (Backdoor) کنند.

تلگرام در روسیه بیش از 6 میلیون کاربر دارد.

سال گذشته استفاده از LinkedIn – بزرگترین شبکه اجتماعی کاری جهان – نیز به دلایل مشابه در روسیه ممنوع شد.

===

خبر تکمیلی:

خبرگزاری رویترز گزارش داده که روز چهارشنبه، 7 تیر ماه، مدیران تلگرام، با ثبت این شرکت در روسیه موافقت کرده‌اند و به نوعی از مشمولیت قانون مذکور خارج شده اند. با این حال Pavel Durov اعلام کرده که تلگرام از به اشتراک‌گذاری هر گونه داده محرمانه کاربران این پیام رسان خودداری خواهد کرد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *