باج افزار بسیار خطرناک

استفاده از نرم‌افزارهای آسیب‌پذیر؛ معضلی جهانی

سالهاست که ويروس‌نويسان و نفوذگران به‌شدت به استفاده از نقاط ضعف سيستم‌های عامل – به ويژه سيستم عامل پرطرفدار Windows – و نرم‌افزارهای پر استفاده روی آورده‌اند. وجود يک نقطه ضعف (Vulnerability) خطرناک در سيستم عامل یا هر یک از نرم‌افزارهای پرکاربرد می‌تواند سبب دور زدن قوی‌ترين نرم‌افزارهای ضدويروس يا ديواره‌های آتش شود!

تاخیر در نصب اصلاحیه‌های امنیتی به منظور ترمیم این نقاط ضعف، سازمان را به‌شدت در برابر بدافزارها و حملات سایبری آسیب‌پذیر می‌کند.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، بر اساس گزارشی که به تازگی شرکت امنیتی Duo Security آن را منتشر کرده، 53 درصد دستگاه‌ها در سازمان‌ها از نسخه‌های آسیب‌پذیر نرم‌افزار Flash استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که در سال گذشته میلادی این سهم 42 درصد بوده است.

آسیب پذیری در نرم افزار فلش

ضعف‌های امنیتی نرم‌افزار Flash همواره از اهداف مورد علاقه مهاجمان سایبری بوده است.

همچنین یافته‌های محققان Duo Security نشان می‌دهد که 13 درصد دستگاه‌ها نیز از یکی از نسخه‌های از رده خارج مرورگر IE استفاده می‌کنند.

بر مبنای اطلاعات ارائه شده در گزارش مذکور، در بخش بهداشت و درمان، سهم دستگاه‌های با سیستم عامل Windows XP که پشتیبانی از آن سالهاست توسط مایکروسافت متوقف شده از 2 درصد در سال 2016 به 3 درصد در سال 2017 افزایش یافته است. موضوعی که می‌تواند یکی از دلایل اصلی پرتعداد بودن دستگاه‌های آلوده به باج‌افزار WannaCry در این نوع سازمان‌ها بوده باشد.

در بخشی از این گزارش نیز اشاره شده که کمتر از یک سوم (31 درصد) نقاط پایانی مبتنی بر یکی از سیستم‌های عامل مایکروسافت از Windows 10 استفاده می‌کنند.

سهم هر یک از سیستم های عامل

این گزارش در اینجا قابل دریافت و مطالعه است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *