نحوه راه رفتن، روشی مطمئن برای اصالت‌سنجی

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، مقاله‌ای که به تازگی توسط سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی همسود استرالیا (CSIRO) منتشر شده نشان می‌دهد که نحوه گام برداشتن یا حرکات پاها و بدن در هنگام راه رفتن فرد می‌تواند به عنوان یک روش اصالت‌سنجی (Authentication) مطمئن مورد استفاده قرار گیرد.

در این فناوری اصالت‌سنجی، از شتاب‌سنج برای ضبط نحوه گام برداشتن فرد بر اساس دو مؤلفه حرکت و سرعت استفاده می‌شود.

بیش از یک دهه است که برخی محققان به امکان‌سنجی اصالت سنجی بر اساس راه رفتن افراد پرداخته‌اند. اشکال اصلی روش‌های پیشنهادی قبلی، مصرف بالای انرژی و در نتیجه عمر کوتاه فعال بودن باتری حسگرها بوده است.

اما در روش جدید محققان CSIRO از تکنیک جدیدی که آن را KEH – مخفف Kinetic Energy Harvesting به معنای استفاده از انرژی جنبشی – نامگذاری کرده‌اند بهره گرفته‌اند.

در KEH حرکات فرد به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در نتیجه آن مدت زمان فعال بودن باتری استفاده شده در دستگاه‌ها و حسگرهای متصل به فرد افزایش یافته است.

به گفته محققان CSIRO، بررسی‌های انجام شده نشان‌دهنده دقت 95 درصدی روش جدید بر روی سطوح مختلف نظیر موکت، آسفالت و چمن است. ضمن اینکه میزان مصرف توان باتری نیز در مقایسه با روش‌های پیشنهادی پیشین 78 درصد کاهش یافته است.

همچنین در جریان بررسی‌ها مشخص شده که این سیستم قادر به شناسایی 87 درصد حرکات جعلی که به تقلید از حرکات راه رفتن فرد دیگر انجام شده می‌باشد.

در مقایسه با روش‌های دیگر اصالت‌سنجی زیست‌شناسی (Biometrics)، می‌توان به دو مزیت خاص اصالت‌سنجی بر اساس راه رفتن اشاره کرد. نخست اینکه در روش جدید اگر نحوه راه رفتن فرد با گذشت زمان به تدریج تغییر کند سیستم تغییرات را شناسایی و آنها را در اصالت‌سنجی در نظر می‌گیرد.

دوم اینکه با توجه به داده‌های مختلف لحاظ شده در روش اصالت‌سنجی مبتنی بر نحوه راه رفتن، شکستن و هک آن در مقایسه با روش‌های زیست‌شناسی دیگر به مراتب دشوارتر خواهد بود. به خصوص اگر روند افزایش دقت آن همچنان ادامه یابد.

هر چند که همواره توصیه می‌شود که از ترکیب دو روش اصالت‌سنجی استفاده شود.

مقاله علمی این محققان در اینجا قابل دریافت و مطالعه است.

شایان ذکر است که در تحقیق پیشین گروه دیگری از محققان برای بررسی روش اصالت‌سنجی از حسگرهایی که بر روی زمین نصب شده بودند استفاده کرده بودند. در حالی که در روش جدید کاربر می‌بایست حسگرها را به نوعی به تن کند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *