عرضه ابزار ضدباج‌افزار بومی

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر)، در اطلاعیه‌ای، از انتشار عمومی نرم‌افزار ضدباج‌افزار بومی محصول شرکت امن‌پرداز که با مشارکت و سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسعه یافته، خبر داده است.

در این اطلاعیه آمده که این ابزار توسط مرکز ماهر مورد ارزیابی امنیتی قرار گرفته و در پیشگیری کامل از آلودگی به باج‌افزارها از جمله باج‌افزار WannaCry موثر شناخته شده است.

بدیهی است که این نرم‌افزار، با نام Padvish AntiCrypto، نقش پیشگیرانه داشته و فایل‌های رمزگذاری شده، توسط آن قابل رمزگشایی نیستند.

در طی یک سال گذشته و در پی انتشار گسترده باج‌افزارها، بسیاری از شرکت‌های ضدویروس و امنیتی اقدام به خلق راهکارهای پیشگیرانه در مقابله با باج‌افزارها نموده‌اند.

برای مثال، شرکت Bitdefender اعلام کرده در جریان حمله اخیر، تمامی مشتریان این شرکت در برابر WannaCry، تهاجمی‌ترین باج‌افزار تاریخ در امان بوده‌اند.

یا در نمونه‌ای دیگر، در سال گذشته شرکت Sophos نرم‌افزاری با عنوان Intercept X را عرضه کرد که با امکان رفتارشناسی خود، پروسه‌های رمزنگار مشکوک را بر روی دستگاه‌های با سیستم عامل Windows 7 یا بالاتر شناسایی و مسدود می‌کند. همچنین این نرم‌افزار از فایل‌هایی که معمولاً توسط باج‌افزارها رمزگذاری می‌شوند نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. بنابراین حتی اگر Intercept X پس از رمزنگاری تعدادی از فایل‌ها متوجه مخرب بودن پروسه شود همچنان آن فایل‌ها قابل بازگشت خواهند بود. به گفته شرکت Sophos در حمله WannaCry نیز Intercept X قادر به مسدود نمودن این باج‌افزار بوده است.

شرکت‌های ضدویروس McAfee و ESET نیز از فناوری‌های خاص خود به‌منظور حفاظت از سیستم‌ها در برابر باج‌افزارها بهره می‌گیرند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *