Firefox 4 نیامده، رفت!

روز سه شنبه 31 خرداد ماه، موسسه Mozilla اقدام به انتشار نسخه جدید Firefox 5 کرد. ولی خیلی‎ها از تصمیم Mozilla برای بازنشسته کردن نسخه Firefox 4 که فقط سه ماه قبل به بازار عرضه شد، بی‎خبر بودند.

طبق معمول همیشه، نقاط ضعف و حفره‎های امنیتی که در نسخه جدید Firefox 5 و نسخه به روز شده Firefox 3.6 ترمیم شده بودند، از سوی موسسه Mozilla اعلام شد. ولی هیچ اشاره‎ای به نسخه Firefox 4 نشده بود. دلیل این کار، پایان یافتن عمر نسخه 4 است. به اعتقاد موسسه Mozilla، نسخه جدید Firefox 5 در حقیقت نسخه به روز شده Firefox 4 است و لذا کاربرانی که می‎خواهند نقاط ضعف نسخه 4 را ترمیم کنند، باید مرورگر خود را به نسخه 5 ارتقاء دهند.

این روش جدید به روزرسانی Firefox، مشابه روش شرکت Google برای به روز رسانی مرورگر Chrome است. به روز‎ رسانی مرورگر Chrome بطور خودکار صورت می‎گیرد و بدین ترتیب Google مطمئن است که کاربران از جدیدترین نسخه مرورگر استفاده می‎کنند و لذا لزومی برای به روز کردن نسخه‎های قبلی مرورگر نمی بیند.

البته مرورگر Firefox به طور خودکار به روز نمی‎شود. ابتدا با نمایش یک پیام از کاربر کسب تکلیف شده و سپس براساس تصمیم کاربر، به روز رسانی انجام شده و یا به بعد موکول می‎شود. تا به حال در این پیام، از کاربر خواسته می‎شد که با عمل به روز رسانی مرورگر موافقت کند. ولی منبعد، متن پیام به نحوی خواهد بود که کاربر در صورت عدم تمایل برای به روز رسانی، باید واکنش نشان دهد وگرنه به طور پیش فرض، به روز رسانی انجام خواهد شد.

تغییر روش به روز رسانی Firefox و ارائه نشخه جدید از این مرورگر در فاصله‎های زمانی 6 هفته، شاید برای بسیاری از کاربران عادی و خانگی قابل قبول باشد و حتی امنیت آنان را در مقابل تهدیدات اینترنتی افزایش دهد. ولی برای بسیاری از شرکت و موسسات که باید قبل از نصب و ارتقاء هر نرم‎افزار، ابتدا آن را آزمایش کرده و سازگاری آن را با دیگر نرم‎افزارهای کاربردی در تشکیلات خود کنترل کنند، به روز رسانی سریع مرورگر Fire fox و عدم پشتیبانی از نسخه‎های قبلی آن، شاید عملی و قابل اجرا نباشد.

ناگفته نماند که کاربران عادی و خانگی نیز در ارتقاء مرورگر Firefox خود به نسخه جدید 5 کمی تردید خواهند داشت. در مرورگر Firefox امکان استفاده از ابزارها و برنامه‎های جانبی (Add-On) متعددی وجود دارد. معمولاً این برنامه‎های جانبی همزمان با مرورگر، به روز نمی‎شوند و همیشه یک اختلاف زمان برای به روز شدن این برنامه‎ها وجود دارد. البته مسئولان Mozilla اعلام کرده‎اند که بیش از 80 درصد برنامه‎های رایج و پرمصرف جانبی با نسخه جدید 5 سازگار هستند.

به نظر می‎رسد موسسه Mozilla تصمیم خود را گرفته و درصد کوچکی از کاربران سازمانی Firefox را فدای بخش عمده‎ای از کاربران عادی و خانگی خود خواهد کرد. به همین دلایل است که شرکت و موسسات، بیشتر از مرورگر IE مایکروسافت استفاده می‎کنند. مایکروسافت در به روز رسانی مرورگر خود محافظه‎کارانه‎تر عمل کرده و علاوه بر این، تا مدت‎های طولانی از نسخه‎های قدیمی مرورگر IE پشتیبانی می‎کند.

یکی از معترضین به تغییر روش Mozilla در انتشار سریع نسخه‎های جدید Firefox، شرکت IBM است که در سال 2008 میلادی رسماً استفاده از مرورگر Firefox را آغاز کرده و مرورگر IE را که تابحال در کل شرکت بکار گرفته می‎شد، کنار گذاشت.

روز جمعه 3 تیر ماه، شرکت مایکروسافت نیز از موقعیت استفاده کرده تا مشتریان از دست رفته خود را که به مرورگر Firefox پناه برده‎اند، دوباره جذب مرورگر IE کند.مدیر بخش مرورگر IE شرکت مایکروسافت، در یک نامه سرگشاده به مدیران IBM نوشت: “فکر می‎کنم از طرف تمام همکارانم در گروه IE صحبت می‎کنم، وقتی که از شما فرصت دیگری برای جلب نظرتان برای استفاده مجدد از مرورگر IEمی‎خواهم.”

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *