نابودی گروه های کلاهبردار و نفوذگر Conficker

در یک عملیات مشترک توسط نهادهای امنیتی کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، آلمان، فرانسه، سوئد و لتویا، دو گروه کلاهبردار و نفوذگر که از کشور لتویا فعالیت می‎کردند، متلاشی شدند. این دو گروه خلافکار با استفاده از ویروس مشهور Conficker و ایجاد رعب و وحشت در کاربران، آنان را فریب داده و توانسته‎اند صدها هزار نسخه از نرم‎افزار ضدویروس جعلی و بی‎ارزش خود را به این کاربران بفروشند.

براساس تخمین مقامات FBI آمریکا، یکی از این گروه ها، متهم به 72 میلیون دلار کلاهبرداری و گروه دیگر، متهم به دو میلیون دلار کلاهبرداری، از راه فریب کاربران و فروش نرم‎افزار بی‎ارزش هستند.

ویروس Conficker از یک نقطه ضعف در سیستم عامل Windows سوءاستفاده کرده و با آلوده کردن کامپیوتر، امکان دسترسی و کنترل آن از راه دور را فراهم می‎کند. طبق برآوردهای به عمل آمده، بین 3 الی 12 میلیون کامپیوتر در دنیا آلوده به ویروس Conficker بوده اند. میزان فعالیت این ویروس به حدی بود که در سال 2008 میلادی گروهی از شرکت‎های امنیتی تشکیلات جدیدی برای مبارزه مستقیم با ویروس Conficker راه‎اندازی کردند. آن زمان، شرکت مایکروسافت نیز 250 هزار دلار جایزه برای معرفی و شناسایی نویسنده (گان) ویروس Conficker اختصاص داد.

در این عملیات مشترک، دو جوان 22 و 23 ساله در کشور لتویا دستگیر شدند. 22 کامپیوتر در آمریکا و 25 کامپیوتر در کشورهای مختلف دیگر توسط مقامات امنیتی ضبط شدند. همچنین ده‎ها حساب بانکی در کشورهای مختلف که پول کلاهبرداری و فروش ضدویروس‎های جعلی به آن حساب‎ها واریز می‎شدند، مسدود گردیدند.

این افراد علاوه بر فریب کاربران به خرید نرم‎افزارهای جعلی، پس از دریافت اطلاعات کارت اعتباری این افراد برای پرداخت هزینه نرم‎افزار، از این اطلاعات سوءاستفاده کرده و اقدام به برداشت غیرمجاز از کارت‎های اعتباری و حساب‎های بانکی آنان نیز می‎کردند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *