Windows، سی ساله شد

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، در 29 آبان 1364، شرکت مایکروسافت، در اولین تلاشش برای ارائه یک رابط کاربری گرافیکی ویژه کامپیوترهای شخصی، Windows 1.0 را عرضه کرد. نرم افزاری که سرآغاز تحول در سیستم های عامل کامپیوترهای شخصی بود. Windows 1.0 در حقیقت سیستم عامل نبود. تنها یک واسط کاربری برای کامپیوترهای شخصی با سیستم عامل DOS بود. واسطی که کاربر را قادر می کرد تا بجای تایپ فرامین با کلیک های موس چندین پنجره را به طور همزمان مدیریت کند.

Windows1.0

در آن زمان آینده مایکروسافت چندان درخشان به نظر نمی رسید. یک سال قبل از آن، شرکت اپل، Macintosh، کامپیوتری با ترکیبی از موس و رابط کاربری گرافیکی را عرضه کرده بود. یک کامپیوتر شخصی با Windows، در مقایسه با Macintosh، کند به نظر می آمد. وضعیتی که تا چند سال همچنان ادامه داشت.

امتیاز مایکروسافت، محبوبیت کامپیوترهای شخصی نزد کسب و کارها بود. موضوعی که سبب شد، بسیاری از نرم افزارها با آن سازگار شوند. 

Windows 3.0 که در اول خرداد 1369 عرضه شد، با رابط کاربری بهبود یافته و مدیریت بهتر حافظه در پردازشگرهای اینتل، توجه همه را به خود جلب کرد. با آمدن Windows 95، جای ویندوز به عنوان سیستم عامل کامپیوترهای شخصی مستحکم تر شد. رابطی که هنوز بخش هایی از آن در سیستم های عامل جدید این شرکت مشاهده می شود.

Windows_95_at_first_run
اما، در حقیقت، سیستم های عامل امروزی را می توان، نسخه های تکامل یافته پروژه ای دانست که در سال 1372 با عنوان Windows NT وارد بازار شد.

winnt31

مایکروسافت، در سال 1380، در سیستم عامل Windows XP، توجه کاربران خانگی و سازمانی را به خود جلب کرد. در این سیستم عامل علاوه بر قابلیت های گرافیکی و چندرسانه ای Windows 9.x از هسته Windows NT نیز استفاده شده بود.

تا به امروز، Windows XP، لقب موفقترین سیستم عامل مایکروسافت را یدک می کشد. هر چند که مایکروسافت، پشتیبانی عمومی از آن را در فروردین 1393 متوقف کرد.

Win_XP_Home_Pro_v_2002_OLD_original_coverbox

یکی از اصلی ترین دلایل عمر طولانی Windows XP، ضعف جانشین آن، یعنی Windows Vista بود. سیستم عاملی که در سال 17 آبان 1385 عرضه شد و در آن سعی شده بود که ضعف ها و اشکالات امنیتی Windows XP پوشش داده شود. اما تغییرات عمده ساختاری، که سیستم عامل را محتاج سخت افزارهای قوی کرده بود از یک سو و ناسازگاری با بسیاری از نرم افزارها و سخت افزارها سبب شد که بخش قابل توجهی از کاربران رغبتی به استفاده از Windows Vista نشان ندهند.

اما مایکروسافت با در نظر گرفتن انتقادات، در سال 1388،وWindows 7 را با کارایی به مراتب بهتر و پیشرو در زمان خود عرضه کرد، که در نهایت منجر به استقبال گسترده از آن شد.

در طول این 30 سال، مایکروسافت سیاست های نادرستی هم داشته. یکی از این اولین اشتباهات در نظر نگرفتن وب، در دهه 90 میلادی بود. بنحوی که Windows 95 فاقد مرورگر وب بود. هر چند مایکروسافت خیلی زود به این اشتباه پی برد و مرورگر Internet Explorer را که بر پایه Spyglass Mosaic توسعه داده شده بود، عرضه کرد.

از دیگر تصمیم گیری های نادرست مایکروسافت، توجه بیش از اندازه به موفقیت Apple iPad بود. در پی استقبال کاربران از iPad، مایکروسافت، Windows 8 را با تمرکز بر روی قابلیتهای لمسی ارائه کرد. نتیجه آن دلسرد شدن سهم قابل توجهی از کاربران بود که از دستگاه های غیرلمسی استفاده می کردند.

اما مایکروسافت در تابستان امسال، با عرضه Windows 10 کوشید که اعتماد کاربران را به خود جلب کند. سیستم عامل جدید منوی Start و میز کار آشنا را در خود دارد. اما در عین حال از قابلیت های لمسی Windows 8 نیز پشتیبانی می کند. 

Windows-101

شرکت های کامپیوتری کمی توانسته اند که در این سه دهه سر پا بمانند. پیش بینی اینکه مایکروسافت تا چه حد در برابر چالش های پیش روی Windows موفق خواهد بود کار آسانی نیست. اما آینده هر چه که باشد، یاد و خاطره نسخه های مختلف Windows هیچگاه از ذهن بسیاری از ما پاک نخواهد شد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *