اعلان جنگ گروه نفوذگران “ناشناس” علیه داعش

رئیس جمهور فرانسه، حملات تروریستی جمعه شب در کشورش را اعلان جنگ داعش علیه فرانسه خوانده. جنگنده های فرانسه نیز در یکشنبه شب، طی دو حمله هوایی، رقه، مقر اصلی داعش را هدف قرار دادند. هر چند وزیر دفاع فرانسه،  اعلام کرده که توانسته اند به تمامی اهداف خود در این حملات برسند اما واقعیت آنست که حملات هوایی و زمینی بر ضد داعش مدتهاست که توسط کشورها و گروه های مختلف در خاک عراق و سوریه انجام می شود؛ اما متأسفانه توان و قدرت داعش هر روز بیشتر از قبل می شود.

اما آنچه که در ادامه به آن پرداخته می شود می تواند خبری امیدوارکننده در میان اخبار هولناک این روزها باشد.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از سایت Computer World، در پی حوادث اخیر در پاریس، گروه مشهور نفوذگران “ناشناس” (Anonymous) با داعش اعلان جنگ کرده است.

داعش همواره از فضای سایبری، به خصوص شبکه های اجتماعی، برای جذب منابع مالی و نیروی انسانی بهره می برده است. دو عاملی که حیات داعش به آنها وابسته است.

یکی از منابع مالی داعش، کمک هایی است که از سوی برخی دولت ها، به صورت مخیانه، فراهم می شود. این دولت ها تحت فشار افکار عمومی و حفظ آبروی خود، مجبور به پنهان نگاه داشتن این اقدامات هستند. اما بخشی از شهرت گروه نفوذگران ناشناس نیز بسبب موفقیت هایی است که این گروه در گذشته در فاش کردن اطلاعات محرمانه بدست آورده است.

درآمد دیگر داعش از فروش اموال سرقت شده از مردم و منابع سرزمین های اشغال شده است که البته بخش ناچیزهای از کل درآمدهای فعلی این دولت خود خوانده را تشکیل می دهد.

اما بخش عمده نیازهای مالی داعش از طریق کمک های حامیانش تأمین می شود. حالا اعلان جنگ گروه نفوذگران ناشناس به دو طریق می تواند کمک کننده باشد. اول با از کاراندازی پیوسته سایت هایی که وظیفه دریافت کمک های حامیان را برعهده دارند و دوم از طریق حمله به سایت های تبلیغاتی داعش که در نتیجه آن افراد کمتری راغب به حمایت از این گروه تروریستی می شوند.

موضوع دیگر، مساله جذب نیروهای جدید است. در این خصوص، حملات گروه نفوذگران ناشناس قطعاً مؤثرتر از حملات مبتنی بر بمب و گلوله است. جذب نیروهای جدید سه مرحله دارد: رساندن پیام به حامیان بالقوه، متقاعد کردن آنها به همراهی و در نهایت مهیا نمودن راهی برای پیوستن به داعش. از کاراندازی صفحات اینترنتی و حساب های کاربری داعش در شبکه های اجتماعی، راه را برای داعش در جذب نیروهای جدید بسیار دشوار می کند.

در زمان نگارش این گزارش، یکی از حساب های Twitter گروه نفوذگران ناشناس از هک شدن بیش از 5 هزار حساب افراد حامی گروه داعش خبر داده و این تعداد بسرعت در حال افزایش است.

هر چند پیش تر نیز گروه نفوذگران ناشناس حملاتی را بر ضد داعش انجام داده بود، اما حالا به نظر می رسد که این گروه عزمی راسخ تر دارد.

در پیام این گروه در Twitter آمده است:
“گروه نفوذگران ناشناس در جنگ با داعش است. ما نبرد با آنها را متوقف نمی کنیم. ما نفوذگران برتری هستیم.”

جمله آخر کلیدی ترین نکته است. گروه نفوذگران ناشناس خود را محدود به الزامات نهادهای قانونی نمی کند و بنابراین حملات آنها می تواند مؤثرتر از اقدامات دولتی باشد. ضمن اینکه برتری توانایی این گروه بارها به اثبات رسیده است.

حملات گروه نفوذگران ناشناس می تواند مکمل عملیات های نظامی باشد. زمانی که نیروهای نظامی مواضع داعش را هدف قرار می دهند اجرای حملات از کاراندازی سرویس و سایر روش های از کاراندازی سایبری، داعش را در جایگزین کردن نیروی نظامی و تجهیزات از بین رفته ناکام می گذارد.

اقدامات گذشته گروه نفوذگران ناشناس همواره مخالفان و طرفداران خود را داشته. اما اعلان جنگ این گروه بر علیه داعش، از نگاه بسیاری، اقدامی تحسین برانگیز است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *