Firefox هم از افزایه های NPAPI روی برگرداند

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر، شرکت Mozilla اعلام کرده که قصد دارد تا قبل از فرا رسیدن سال 2017 میلادی به پشتیبانی مرورگر Firefox خود، از افزایه های (Plugin) مبتنی بر استاندارد NPAPI خاتمه دهد. هر چند که این شرکت افزایه Adobe Flash را از این مقوله مستثنی دانسته است.

تاریخچه NPAPI به شرکت Netscape و مرورگر این شرکت، Netscape Navigator، باز می گردد. هر چند که Netscape Navigator در دهه ۹۰ میلادی سهم عمده‌ای از بازار مرورگرها را در اختیار داشت اما پس از خریداری شدن شرکت Netscape توسط AOL، سهم آن در مقابل مروگر Internet Explorer به شدت کاهش یافت. با این حال، NPAPI برای مدتها مشهورترین استاندارد افزایه‌ها بود.

به دلیل وجود اشکالات و ضعف های امنیتی در NPAPI، این استاندارد همواره مورد انتقاد کارشناسان امنیتی بوده است.

شرکت گوگل در نسخه 45 مرورگر Chrome، پشتیبانی از تمامی افزایه های مبتنی بر NPAPI را متوقف کرد. شرکت مایکروسافت هم در مرورگر جدید خود، Edge، دیگر از این نوع افزایه ها پشتیبانی نمی کند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت Net Applications، در سپتامبر 2015، سهم مرورگر Firefox در میان مرورگرها، تنها 11/5 درصد بوده که کمترین مقدار از آگوست 2006 است. به نظر می رسد این شرکت با اتخاذ چنین تصمیماتی سعی دارد تا پا جای پای گوگل بگذارد.

حدود چند ماه پیش نیز این شرکت اعلام کرد که با تغییرات اساسی که در بخش مدیریت افزایه مرورگر Firefox داده، رابط های API آن به برنامه نویسان امکان می دهند تا افزایه های مرورگرهای Chrome،وOpera و Edge را آسان تر با مرورگر این شرکت سازگار کنند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *