ویروس خوب!

یکی از شرکت های امنیتی، از انتشار ویروسی با عنوان Linux.Wifatch خبر داده که پس از آلوده نمودن دستگاه ها، امنیت آنها را بهبود می بخشد! Wifatch، شبکه ای از دستگاه های مبتنی بر معماری ARM، همچون سامانه های نهفته و رهیاب های خانگی تشکیل داده و با توزیع به روز رسانی های امنیتی و حتی هشدار به صاحبان این دستگاه ها برای تغییر دادن گذرواژه دستگاه، سبب بهبود امنیت آنها می شود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از شرکت Symantec، این ویروس که از سال 2014 فعال بوده، به محض آلوده نمودن دستگاه، ارتباط دستگاه آلوده را با شبکه نقطه به نقطه دستگاه های آلوده دیگر، برقرار می کند. به گفته Symantec، این شرکت هیچ نرم افزار مخربی نیافته که از طریق شبکه Wifatch منتشر شود و به نظر می رسد هدف آن تنها حفاظت از دستگاه های آلوده است.

همچنین ویروس می کوشد با از کاراندازی پروسه مجاز Telnet Daemon به صاحب دستگاه هشدار دهد که گذرواژه خود را تغییر دهد و ثابت افزار خود را به روز کند.

Fig1_26

همچنین Wifatch شامل ابزارهای جانبی است که آلودگی به بدافزارهای شناخته شده دیگر، به خصوص آن دسته که سامانه های نهفته را هدف قرار می دهند، حذف و پاکسازی می کند.

کارهای مفید Wifatch تنها به این موارد خلاصه نمی شود. این ویروس دستگاه هایی همچون سیستم های CCTV را به صورت هفتگی راه اندازی مجدد می کند. کاری که سبب از کار افتادن بدافزارهایی می شود که Wifatch موفق به حذف آنها نشده است. هیچ یک از کدهای این ویروس رمزنگاری نشده اند. کدهای آن حتی شامل توضیحاتی است که درک آنهارا برای تحلیلگر آسان تر می کند. در حقیقت، نویسنده این ویروس هیچ تلاشی برای مخفی نمودن کدهایش نکرده است.

هر چند Symantec اعلام کرده که هیچ فعالیت مخربی در شبکه Wifatch مشاهده نکرده، اما این ویروس درب های پشتی بر روی دستگاه ها قرار می دهد که ممکن است در آینده از آنها سوءاستفاده شود.

Wifatch ویروسی جالب و با رفتاری عجیب است. اما شاید قضاوت در خصوص هدف اصلی نویسنده این ویروس کمی زود باشد.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *