روز جهانی IPv6

روز چهارشنبه 18 خرداد ماه، بزرگترین آزمون در طول حیات اینترنت برگزار خواهد شد و صدها سایت اینترنتی از فناوری و استاندارد جدید IPv6 استفاده خواهند کرد. استاندارد جدید IPv6 امکان اتصال وسایل و دستگاه‎های بیشتری را به اینترنت، فراهم می‎کند، سرعت بیشتری دارد و مقرون به صرفه‎تر از فناوری فعلی IPv4 است.

شرکت‎های بزرگی مانند Google ،Facebook و Yahoo به همراه 318 شرکت، دانشگاه و سازمان دولتی، در آزمون روز چهانی IPv6 مشارکت خواهند کرد.

روز چهارشنبه به مدت 24 ساعت این سایت‎ها سرویس و خدمات خود را با استفاده از استاندارد IPv6 ارائه خواهند کرد. البته در کنار آن، همچنان از استاندارد فعلی IPv4 نیز برای سرویس‎دهی استفاده خواهد شد.

این آزمون برای تعیین میزان عملکرد IPv6 و شناسایی نقاط ضعف و ایرادات آن است. برخی از اشکالات در نتیجه تنظیمات نامناسب بر روی کامپیوتر کاربران خواهد بود و باعث بروز مشکل و تاخیر در دسترسی به سایت‎های شرکت کننده در آزمون خواهد شد.

روز جهانی IPv6 که از پنج ماه قبل نامگذاری و اعلام شده است، به منظور آگاهی و اطلاع‎رسانی به کاربران، مدیران شبکه و تصمیم گیرندگان درباره بکارگیری از این استاندارد جدید، برگزار می‎شود.

همه درباره به پایان رسیدن نشانی‎های IPv4 شنیده‎ایم. مراکز و موسسات بین‎المللی نیز که مسئول توزیع و اختصاص این نشانی‎ها هستند، به استفاده از ذخایر نهایی خود روی آورده‎اند.

در استاندارد IPv4 نشانی‎ها به صورت 32 بیتی هستند و در نهایت می‎تواند 3/4 میلیارد دستگاه را که بطور مستقیم به اینترنت وصل هستند، پشتیبانی کند. در استاندارد IPv6 از نشانی های 128 بیتی استفاده شده و تقریباً می‎تواند به بی‎نهایت (2 به توان 128) دستگاه متصل به اینترنت، پشتیبانی دهد. استفاده از استاندارد IPv6 علاوه بر افزایش سرعت، باعث صرفه‎جویی در مقایسه با هزینه هایی خواهد بود که باید برای ادامه استفاده از IPv4 صورت گیرد.

تنها نکته‎ای که باعث تعلل گردانندگان سایت‎های اینترنتی در انتقال به IPv6 شده است، عدم سازگاری دو استاندارد با یکدیگر است. برای سازگاری و سرویس‎دهی به ترافیک IPv6، سخت‎افزارها و نرم‎افزارهای شبکه باید به روز شوند. تولیدکنندگان تجهیزات شبکه امیدوارند که روز جهانی IPv6 عامل موثری در تشویق تصمیم گیرندگان برای استفاده از این استاندارد جدید باشد و آنها را به ارتقاء و به روز کردن تجهیزات شبکه خود ترغیب کند.

در زیر مقاله‏ای درباره نکات امنیتی که در هنگام بکارگیری IPv6 باید مدنظر قرار گیرند، ارائه شده است. با توجه به تخصصی بودن این مطلب، از ترجمه آن خودداری شده است.

8 Security Considerations for IPv6 Deployment

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *