شبکه گستر در الکامپ

مدیرعامل شبکه گستر در گفتگو با روزنامه فناوران

شبکه گستر در الکامپهمزمان با برگزاری بیستمین نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ) در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، روزنامه فناوران مصاحبه ای با مدیرعامل شرکت مهندسی شبکه گستر ترتیب داد که در آن ضمن معرفی محصولات و خدمات این شرکت، به تحلیل نمایشگاه الکامپ نیز پرداخته شده است.

مشروح این مصاحبه را می توان در روزنامه فناوران شماره 18 آذر ماه مطالعه کرد.

متن کامل مصاحبه در زیر آمده است.

با وجود مشکلات اجرایی در روند برپایی و تاخیر در تعیین وضعیت نمایشگاه الکامپ بیستم، شرکت مهندسی شبکه گستر طبق سنت سال‌های گذشته که یکسال در میان در این نمایشگاه شرکت می‌کند، امسال در سالن میلاد طبقه ۳۱-A، نمایشگاه‌ بین‌المللی الکامپ حضور دارد و محصولات و خدمات جدیدش را به علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان عرضه می‎کند.شبکه گستر در این دوره از نمایشگاه الکامپ ضمن معرفی محصولات جدید McAfee از مدل‌های جدید Sophos SG نیز برای اولین بار در ایران رونمایی کرده است.فرخ خویلو مدیرعامل شرکت شبکه گستر در گفت‎و‎گو با فناوران به معرفی دستاوردهای جدید شرکت و البته تحلیل نمایشگاه الکامپ پرداخته است.

حضور شبکه گستر در نمایشگاه امسال به چه شکلی است، آیا همانند سال گذشته در غرفه بیت دیفندر حاضر می‎شوید؟
سال گذشته اولین سالی بود که نسخه‌های سازمانی ضدویروس بیت دیفندر توسط چند نماینده فعال، در کنار یکدیگر در بازار ضدویروس ایران عرضه می‌شد. لذا طبیعی بود که همه نمایندگان اصلی، به عبارت دیگر توزیع‌کنندگان یا Distributorها، اهداف مشابه و مشترکی داشته باشند. سال گذشته، هدف، معرفی بیشتر محصولات سازمانی بیت‌دیفندر در بازار و همچنین شناساندن شرکت‌های فعال به عنوان نمایندگان بیت‌دیفندر به مصرف‌کننده و دیگر شرکت‌های همکار بود. اکنون بعد از گذشت یک سال و اندی، نمایندگان بیت‌دیفندر هر کدام اهداف خاصی را که بیشتر تابع سیاست‌های شرکت‌های خود هستند، دنبال می‌کنند. به همین دلیل بنا به نظر و توافق همه نمایندگان و تایید مدیر منطقه بیت‌دیفندر، امسال هر یک از نمایندگان اصلی بیت دیفندر غرفه‌های مستقل خود را خواهند داشت و طبق سیاست‌ها و شیوه‌های هر شرکت، محصولات بیت‌دیفندر را به بازدیدکنندگان عرضه و معرفی خواهند کرد. 

البته کمبود وقت و اندکی معطلی در آغاز مراحل اجرایی و اداری الکامپ، از دیگر دلایل این تصمیم بوده است. در فرصت محدودی که وجود داشت، هماهنگی و برنامه‌ریزی بین چند شرکت نماینده و شرکت مادر، دشوار و تا حدودی غیرعملی به نظر می‌رسید. 

 گویا سیاست شرکت به این منوال است که یک سال در میان در الکامپ شرکت کنید، چرا این سیاست را اتخاذ کرده‌اید؟
شبکه گستر طبق یک سنت دیرینه، یکسال در میان در نمایشگاه الکامپ شرکت می‌کند. سال گذشته، شبکه گستر غرفه مستقلی نداشت و تنها به همراه دیگر نمایندگان در غرفه مشترک ضدویروس بیت دیفندر  حضور داشت. در نتیجه امسال در الکامپ شرکت کرده‌ایم و دلیل اصلی حضور یکسال در میان هم همین نکته است که می‎خواهیم حرف تازه‎ای برای گفتن داشته باشیم.

به عنوان شرکتی که نماینده چند برند خارجی است، معمولا برای شرکت در نمایشگاه الکامپ با چه مسایل و مشکلاتی مواجه‌اید؟
فرصت کم بین آغاز ثبت‎نام تا شروع نمایشگاه همیشه برای همه شرکت‎ها مساله ساز بوده و هست. تا زمانیکه اندازه و ابعاد و محل غرفه مشخص نباشد، خیلی از کارها را نمی‎توان برنامه‎ریزی و شروع کرد. وقتی نمی‎دانید در کدام سالن غرفه خواهید داشت، دعوتنامه نمی‎توانید چاپ کنید، ایمیل دعوت نمی‎توانید طراحی کنید.مسایل مالی و مخصوصا مسایل ارزی-ریالی هم برای شرکت‎هایی مثل شبکه گستر که نمایندگی خارجی دارند، همیشه سوال برانگیز و مبهم است. ما در شبکه گستر برای اینکه در پایان نمایشگاه شوکه نشویم، از اول تمام هزینه‎ها و بودجه‎مان را بر اساس صددرصد ارزی محاسبه می‎کنیم. بعد از آن هر چه بتوانیم چانه بزنیم و ریالی محاسبه کنیم، به نوعی پول اضافه است که برایمان می‎ماند. شاید به نوعی گول زدن خودمان باشد ولی واقعا در بعضی سال‎ها، تا لحظه خروج از درب نمایشگاه هم میزان ارزی-ریالی مشخص نمی‎شد.
به هر حال کارهای اجرایی اینطور مسایل را دارد که باید قدم به قدم با آنها روبرو شد و راه حل پیدا کرد. همه کارهای غرفه درست هم از آب درآید، فقط کافیست در این موقع از سال با یک موج سرما و برف روبرو شوید. سه چهار روز نمایشگاه است و شاید دو سه روزش ابری و برفی باشد و مردم ترجیح دهند که از خانه‎هایشان بیرون نیایند.
در اجرای نمایشگاه امسال نیز با اتفاقاتی که رخ داد، همه کارها فشرده‎تر از تمام الکامپ‎های گذشته انجام شد.

شبکه گستر در الکامپ 93
همانطور که مطلع هستید اجرای نمایشگاه ابتدا به سازمان نظام صنفی رایانه‎ای کشور سپرده شد که با پذیرفته نشدن شرایط، سازمان از برگزاری انصراف داد. شما با این اقدام نصر کشور موافق بودید؟
این نکته که کار صنف را باید به خود صنف واگذار کرد، مهم‌تر از هر نکته دیگری است. شاید ما یعنی مجموع شرکت‎ها در قالب سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، هر ماه و هر سال تجربه برگزاری نمایشگاه را نداشته باشیم، ولی صنف و بازار IT را بهتر از هر فرد و سازمان دیگری می‌شناسیم. این فرصت باید خیلی زودتر از اینها به سازمان داده می‌شد و همزمان شرایط اجرایی آن نیز فراهم می‌شد. متاسف هستم که امسال این فرصت برای سازمان نظام صنفی فراهم نشد. شاید می‌توانستیم به نحو دیگری کارها را پیش ببریم تا به این بن‌بست نرسیم. البته طبیعی است که من از همه عوامل تاثیرگذار در این رویداد باخبر نیستم و شاید انتقاد از آن الان صحیح نباشد. دوستان در لحظه، تحت شرایط آن زمان، تصمیم گرفته‎اند. باید به سال آینده امیدوار بود. از هم‎اکنون هماهنگی و برنامه‎ریزی کرد.

حال با توجه به مسایل حاشیه‌ای که الکامپ گرفتارش شده آیا با برگزاری نمایشگاه‎های تخصصی در مکان‎های دیگر موافق هستید؟
نمایشگاه امنیت سایبری تهران که همین چند ماه قبل برای اولین‎بار توسط سازمان برگزار شد، نمونه خوبی بود. شاید کوچک بود، شاید نواقصی داشت، ولی از طرف سازمان، شرکت‎ها، ارگان‎های دولتی، بازدیدکنندگان و تقریبا همه، مورد تایید قرار گرفت و یک حرکت مثبت ارزیابی شد.

در مجموع ارزیابی شما از 20 سال برگزاری نمایشگاه الکامپ چیست؟ و حالا که نمایشگاه بیستمین دوره خود را سپری می‎کند چه توقع و انتظاراتی از برگزارکنندگان آن دارید؟
فلسفه و دلیل حضور در نمایشگاه طی سال‎های اخیر کاملا عوض شده است. با بودن اینترنت و دسترسی آنی به اطلاعات و محصولات هر شرکتی در هر نقطه از جهان، برگزاری نمایشگاه صرفا جهت معرفی و نشان دادن یک محصول نیست و آن‌را بیشتر تبدیل به فرصتی برای ملاقات و تقویت روابط افراد و شرکت‌ها کرده است.از طرف دیگر، برگزارکنندگان نمایشگاه مسوول ایجاد بستر مناسب برای حضور شرکت‎ها هستند. کیفیت نمایشگاه را تا حدودی ما شرکت‎های حاضر در نمایشگاه تعیین می‎کنیم. اگر فعالان مطرح بازار حضور داشته باشند و در کنار آنها، به فعالان جوان‎تر و تازه وارد امکانات مناسب برای حضور بدهیم، محصولات به روز و خدمات خوب عرضه کنیم، نیازهای بازار را به درستی ببینیم و پاسخ به موقع بدهیم، سعی کنیم برخی فعالیت‎های قابل قبول در حد بازارهای بین المللی داشته باشیم، به درستی پذیرای فعالان بین المللی IT در کشور باشیم، همه اینها می‎تواند یک نمایشگاه را با کیفیت کند.

بحث الکامپ را کنار بگذاریم. کمی در خصوص محصولات جدید شرکت شبکه گستر توضیح دهید. گویا بیت دیفندر برند نسبتا جدیدی است که شرکت به سبد محصولاتش اضافه کرده است،به طور مختصر بفرمایید ضد بدافزارهای بیت دیفندر از چه سالی وارد بازار ایران شده و کاربرد آن برای مصارف خانگی است یا سازمان‎ها و موسسات دولتی؟  
از ابتدای سال 1391، شبکه گستر عرضه محصولات ضد ویروس بیت‌دیفندر را به عنوان نماینده و توزیع کننده رسمی در ایران، آغاز کرد. تقریبا از همین زمان هم بود که فعالیت شرکت بیت‌دیفندر بر روی محصولات سازمانی با شروع به کار مدیر منطقه‌اش در ایران پر‌رنگ‌تر و بیشتر شد. عرضه محصولات ضد ویروس بیت‌دیفندر در کنار محصولات ضدویروس مک‌آفی که شبکه‌گستر سابقه 23 ساله در عرضه آن دارد، پاسخی به شرایط و نیازهای متفاوت کاربران و مدیران شبکه بوده است. ضدویروس چابک‎تر، مدیریت آسان‎تر و محصولی مقرون به صرفه‎تر، انتظاراتی بودند که برخی کاربران و مدیران شبکه‎های کوچک و متوسط داشتند و با عرضه محصولات ضدویروس بیت‎دیفندر، شبکه گستر به نیازهای این بخش از بازار هم پاسخ داده است. البته ناگفته نماند که در حال حاضر، شرکت بیت دیفندر محصولات جدیدی را به نام Gravity-Zone ارایه کرده که می‎تواند به آسانی در شبکه‎های بزرگ و گسترده سازمانی نصب و از آنها محافظت کند.محصولات بیت دیفندر علاوه بر نسخه‎های سازمانی، نسخه‎های خانگی هم دارد. در حقیقت سابقه این نسخه‎های خانگی در ایران بیشتر از دیگر محصولات بیت دیفندر است. البته بنا به سیاست‎های شبکه‎گستر، این شرکت فقط نسخه‎های سازمانی بیت‎دیفندر را در ایران عرضه می‎کند. توزیع نسخه‎های خانگی بیت دیفندر را همکار و نماینده دیگر، شرکت بدر الکتریک برعهده دارد.

چه محصولات دیگری را امسال در نمایشگاه الکامپ در غرفه شبکه گستر خواهیم دید؟
با 23 سال تجربه موفقی که شبکه گستر در عرضه خدمات فروش و پشتیبانی محصولات ضدویروس مک آفی دارد، این ضدویروس همیشه جایگاه خاص و ویژه‎ای برای ما داشته و دارد. امسال نیز محصولات جدید مک آفی را به همراه تنوع بیشتر خدمات پشتیبانی به بازدیدکنندگان معرفی کرده و نشان خواهیم داد.علاوه بر ضدویروس مک آفی، تجهیزات امنیت شبکه ساخت شرکت سوفوس (Sophos) را در غرفه شبکه گستر خواهیم داشت. شبکه گستر که نزدیک به 10 سال است این تجهیزات را در ایران عرضه می‌کند، مدل های جدید سوفوس را برای اولین بار در ایران در الکامپ رونمایی خواهد کرد. این سخت‌افزارهای جدید قابلیت رقابت با برندهای مشابه و مشهور آمریکایی را داشته و حتی عملکرد و توان بهتری را در آزمون‌ها نشان داده‌اند.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *