شکست چین در کنترل کاربران اینترنت

تقریباً بعد از دو سال از اجرای طرح Green Dam توسط دولت چین برای کنترل کاربران اینترنت در این کشور، شرکت مجری این طرح اعلام ورشکستگی کرد و دفتر خود را در پکن تعطیل کرد.
طبق طرح Green Dam همه تولیدکنندگان کامپیوتر در چین موظف بودند که نرم افزار خاصی را بطور پیش فرض بر روی تمام تولیدات خود نصب کنند. این نرم افزار روی کامپیوترهای مدارس و مراکز دولتی چین نیز نصب شده بود.
نرم افزار Green Dam دسترسی به سایت های غیراخلاقی را مسدود می کرد ولی علاوه بر آن، دولت چین را قادر می ساخت تا دیگر سایت های اینترنتی مخالف دولت را نیز تحت کنترل خود درآورد.
اعتراض دولت های مختلف دنیا و همچنین مخالفت تولیدکنندگان بزرگی مانند Lenova (که شرکت IBM از آن حمایت می کرد) باعث شد که دولت چین تا حدودی عقب نشینی کند و دست از حمایت علنی از طرح Green Dam بردارد. بدین ترتیب این طرح که با حمایت وزارت فناوری اطلاعات چین به اجرا درآمده بود، اکنون دچار کمبود بودجه و منابع مالی شده و مجریان طرح قادر به ادامه فعالیت نیستند.
نرم افزار Green Dam برای کاربران خانگی رایگان بود ولی تولیدکنندگان کامپیوتر مجبور به پرداخت مبلغ اندکی برای هر کامپیوتر بودند. با این حال در مدت اجرای این طرح، بیش از شش میلیون دلار از تولیدکنندگان دریافت شده است.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *