اقدامات امنیتی جدید برای Acrobat Reader

به دنبال یکسال فعالیت برای ایمن سازی نرم افزار محبوب Acrobat Reader، شرکت Adobe اولین نمونه از نگارش جدید این نرم افزار را به نمایش گذاشت.
طی سال های اخیر به دلیل محبوبیت و استفاده گسترده از نرم افزارهای Acrobat و Flash، افراد خلافکار و ویروس نویسان توجه خاصی به این نرم افزارها داشته و به دفعات از نقاط ضعف امنیتی در این نرم افزارها برای مقاصد سوء خود استفاده و بهره برداری غیرمجاز کرده اند. طی چند ماه گذشته، شرکت Adobe نتوانسته هم پا با کشف و سوءاستفاده از حفره های امینیتی در نرم افزار های خود، عکس العمل نشان داده و اطمینان کاربران را جلب کند. ولی اکنون این شرکت امیدوار است با ارائه نگارش جدید Acrobat Reader تا حدودی کاربران را راضی کند.

از جمله اقدامات جدید در نگارش آینده Acrobat Reader، تغییر روش بروز رسانی نرم افزار است. در نگارش جدید، بروزرسانی بطور خودکار خواهد بود و دیگر لزومی به اقدام کاربر برای نصب اصلاحیه های امنیتی جدید نیست.
همچنین فناوری جدیدی مشابه آنچه در مرورگر Google Chrome تحت عنوان Sand box و در نرم افزار Office 2010 با نام Protected Viewing Mode وجود دارد، در نگارش جدید Acrobat Reader گنجانده شده است. در این فناوری، تمام عملیاتی که برای نمایش یک فایل PDF صورت می گیرد، در یک محیط بسته و کنترل شده، انجام می شود. برای عملیاتی که هم که انجام آنها در این محیط بسته امکان پذیر نیست، نظیر نوشتن به شاخه های کامپیوتر کاربر و یا اجرای یک فایل از داخل فایل PDF، کنترل و نظارت های ویژه ای صورت خواهد گرفت تا امکان دسترسی به گزینه ها و برنامه های خطرساز وجود نداشته باشد. در نگارش آتی، این محدودیت ها فقط در هنگام نوشتن (Write) به کامپیوتر کاربر است ولی در نگارش های آینده، محدودیت های خواندن (Read) برای کنترل دسترسی به اطلاعات ذخیره شده بر روی کامپیوتر نیز اضافه خواهد شد.

البته با توجه به تعداد کثیر کاربران Windows در مقایسه با کاربران سیستم عامل Apple Mac، که از نرم افزارهای Adobe نیز استفاده می کنند و همچنین به دلیل وجود کنترل های خاص در سیستم عامل Mac، فعلاً این امکانات امنیتی جدید در نرم افزار Acrobat Reader فقط برای نسخه های Windows وجود خواهند داشت.

اشتراک گذاری

Facebook
Twitter
WhatsApp
Telegram

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *